Plan för arbete mot diskriminering och kränkande behandling
Planen gäller
Skolenhet Hugin
Från 241001 till 250930
Verksamhetsformer som omfattas av planen
Gymnasiet
Ansvariga för planen
Rektor Per Boman
Elevernas delaktighet i utarbetandet av planen
Eleverna har varit delaktiga i kartläggningsfasen genom att delta i elevenkäten. Rektor har via elevrådet inhämtat synpunkter från eleverna.
Vårdnadshavarnas delaktighet i utarbetandet av planen
Vårdnadshavare brukar vanligtvis ta del av planen vid höstens föräldramöte. Vårdnadshavarna får information om att planen publiceras på Strömbackaskolans hemsida.
Personalens delaktighet i utarbetandet av planen
Personalen har vid arbetsplatsträff och i programlag varit delaktiga i utarbetandet av planen.
Kartläggning av risker
Kartläggningsmetoder
Skolans elevenkät åk 1-3 samt information från elevråd och mentorer.
Områden som berörs i kartläggningen
Kränkande behandling
Kön
Könsidentitet och könsuttryck/könsöverskridande identitet eller uttryck
Etnisk tillhörighet
Religion eller annan trosuppfattning
Funktionsnedsättning
Sexuell läggning
När det gäller diskrimineringsgrunden funktionsnedsättning så innefattar kartläggningen även en undersökning om bristande tillgänglighet enligt 1 kap. 4 (3) diskrimineringslagen.
Hur eleverna har involverats i kartläggningen
Samtliga elever i åk 1-3 har genomfört skolans elevenkät. Vid elevrådsträffar har man en löpande dialog kring riskområden på skolan. Eleverna har bidragit till kartläggningen genom kontinuerliga samtal med sina mentorer under läsåret.
Hur personalen har involverats i kartläggningen
Personalen har varit delaktiga vid genomförandet av enkäter och analyser samt genomfört samtal med sina mentorselever löpande under läsåret.
Resultat av kartläggning
Vid kartläggningen framkom två områden som vi ska fokusera på vid vår skolenhet under läsåret 2024-2025.
1. Förhindra kränkningar – på skolinspektionens elevenkät ser vi bl.a. att eleverna upplever att lärarna inte vet vad eleverna göra på rasterna. Resultatet är lägre än övriga riket.
2. Relationer – Goda relationer mellan lärare och elever skapar en tryggare arbetsmiljö och ett bättre lärande. Eleverna upplever att relationen till lärarna är god, men den kan alltid bli bättre.
3. Resultatet på elevenkäten visar också att eleverna på Hugin visar att eleverna känner sig i hög grad trygga på skolenheten. Det område som nämns som otryggt är matsalen där alla elevgrupperna samlas.
Mål
Vi vill ha en skola i toppklass där eleverna ska trivas och ha goda relationer till övrig personal.
Åtgärder för främjande av lika rättigheter och möjligheter
De åtgärder som planeras ska omfatta diskrimineringsgrunderna kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning och funktionsnedsättning. Det rekommenderas att även diskrimineringsgrunderna könsöverskridande identitet eller uttryck samt ålder beaktas.
Det finns inget direkt krav på att bedriva ett främjande arbete för att motverka kränkande behandling, men det rekommenderas starkt.
Åtgärd nr | Vad ska göras? | När? | Vem är ansvarig? | När ska uppföljning ske? |
1
|
Informera och utbilda eleverna på klassdagarna
|
24/25
|
Elevhälsan
|
Juni 2025
|
2
|
Stärka gemenskapen i klasserna genom gemensamma aktiviteter. T.ex. Hugindagen och laborationsdagar på LTU och UMU.
|
24/25
|
Mentorer
|
Juni 2025
|
3
|
Lägga schemat så att eleverna får en sammanhängande skoldag med kortare raster.
|
24/25
|
All personal
|
Juni 2025
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Åtgärder för att förebygga kränkande behandling och diskriminering
De åtgärder som planeras ska syfta till att avvärja de risker som finns för diskriminering, trakasserier, bristande tillgänglighet eller kränkande behandling som finns i verksamheten.
Åtgärd nr | Vad ska göras? | När? | Vem är ansvarig? | När ska uppföljning ske? |
1
|
Elevhälsan arbetar med hur man kan skapa trygga miljöer/områden i matsalen, detta görs tillsammans med måltider.
|
24/25
|
Rektor och elevhälsan
|
Juni 2025
|
2
|
Bibehålla gemenskapen i klasserna genom gemensamma aktiviteter.
|
24/25
|
All personal
|
Juni 2024
|
3
|
Utbilda eleverna om kränkande behandling och problematisera runt kränkande behandling.
|
24/25
|
Mentorer
|
Juni 2025
|
|
|
|
|
|
Rutiner för akuta situationer
Rutiner för att tidigt upptäcka trakasserier och kränkande behandling
All personal ansvarar för att reagera och agera vid misstanke om någon utsätts för diskriminering eller annan kränkande behandling. Mentorerna har ett stort ansvar att hålla kontinuerlig kontakt med sina elever och därmed kunna upptäcka och förebygga diskriminering och annan kränkande behandling.
Rutiner för att anmäla misstanke om trakasserier och kränkande behandling
Vid skolenheten handlar vi enligt skollagen 6 kap 10§. Det innebär en lärare eller någon annan ur personalen som får kännedom om att någon anser sig ha blivit utsatt för kränkande behandling i samband med verksamheten är skyldig att anmäla detta till rektor. Rektor anmäler ärendet till huvudmannen och inleder skyndsamt utredning kring omständigheterna gällande de uppgivna kränkningarna. Vid våldshandlingar kontaktas skolsköterskan. Skriftlig varning och/eller avstängning kan bli aktuellt om uppgifter entydigt pekar ut den eller de som är skyldiga till våldshandlingen. Polisanmälan kan också förekomma.
Rutiner för att utreda och åtgärda när elev trakasserar eller kränks av andra elever
Rektor tar kontakt med mentor och inhämtar uppgifter från den kränkte och personal. Det kan även beroende på ärendets karaktär bli aktuellt att samla in uppgifter från andra elever. Efter utredningen beslutar rektor om lämplig åtgärd. Elevhälsans personal kan kopplas in vid behov.
Rutiner för att utreda och åtgärda när elev trakasseras eller kränks av personal
All personal är skyldig att reagera och agera om de får kännedom om att en elev upplever sig kränkt av någon ur personalen. Rektor ska informeras och därefter anmäla den misstänkta kränkningen till huvudman. Rektor ansvarar för utredning, åtgärder och dokumentation enligt Skollagen 6 kap.
Rutiner för uppföljning av åtgärder vid trakasserier och kränkande behandling
Uppföljningssamtal mellan elev/elever och mentor görs regelbundet tills problemet är löst. Ansvarig mentor har kontinuerlig kontakt med vårdnadshavare (om eleven är under 18 år) och rektor hålls underrättad. Rektor skickar in avslut av ärendet till Barn- och utbildningsnämnden. Vid varje terminsslut gör rektor en utvärdering och en uppföljning av akuta situationer av diskriminering eller annan kränkande behandling som eventuellt inträffat.
Rutiner för dokumentation av åtgärder och uppföljning
Berörd personal gör löpande dokumentation av samtal med elever och rektor ansvarar för att sammanställa materialet. All dokumentation arkiveras i 10 år.
Steg 1 - Upptäcka och anmäla till rektor samt Barn - och utbildningsnämnden
Steg 2 - Utreda och analysera
Steg 3 - Åtgärda, vidta verkningsfulla åtgärder
Steg 4 - Följa upp och utvärdera regelbundet
Steg 5 - Ärendet avslutas
Steg 6 - Skicka återrapport till Barn- och utbildningsnämnden
Förankring av planen
Förankring hos elever
Planen förankras av mentorerna under mentorstid.
Förankring hos vårdnadshavare
Planen publiceras på skolans hemsida.
Förankring hos skolans personal
Planen förankras vid arbetsplatsträff.
Utvärdering
Vid periodens slut ska planen utvärderas. Utvärderingen ska tillsammans med kartläggningen ligga till grund för utarbetandet av nya mål, åtgärder och rutiner. Utvärderingen ska också dokumenteras i nästa års plan.
Resultat av utvärderingen av fjolårets plan
Mestadels av arbetet som gjordes under fjolåret har fungerat bra, arbeta med en förbättrad gemenskap i klasserna genom olika Erasmusprojekt samt laborationsresor har bidragit till en bättre gemenskap.
Delaktiga i utvärderingen av fjolårets plan
Personal har i samband med uppstart augusti 2024 deltagit i utvärdering av planen. Elever har deltagit via elevenkäter och genom löpande samtal med mentor.
Ansvarig för att årets plan utvärderas | Årets plan ska utvärderas senast |
Per Boman, Rektor
|
20250930
|