Ämnet grafisk kommunikation syftar till att ge eleverna grundläggande kunskaper i att framställa grafiska produkter av olika slag. Syftet med ämnet är också att ge kännedom om hur man bedömer en grafisk produkt ur olika perspektiv. Utbildningen syftar också till att öva socialt ansvar och samarbetsförmåga.
Kursens innehåll
I kursen grafisk kommunikation lär vi oss grunderna i bild- och redigeringsprogram. Vi arbetar med reklam och layout och vi lär oss arbeta med den grafiska produktionsprocessen, från idé till färdig produkt. Vi jobbar ofta i team för att utveckla samarbetsförmågan och lära oss lyssna till varandras åsikter. Att få kunskap om olika trycksaker är också en viktig ingrediens i kursen grafisk kommunikation.
Lektionsupplägg
Exempel på saker vi kommer att arbeta med:
- Färglära: Vi lär oss hur vi reagerar på olika färger och på vilka sätt de olika färgerna hör ihop.
- Typografi och teckensnitt: Vi jobbar med olika former av textning och lär oss t.ex. kalligrafi, tryckteknik och hur man uttrycker sig med en text. Vi jobbar även med olika teckensnitt på datorn.
- Trycksaker: Vi lär oss göra professionella inbjudningskort, grattiskort, menyer etc.
- Layout och reklam: Vi undersöker hur förhållandet mellan text och bild kan påverka oss positivt eller negativt. Varför tycker vi om viss reklam men inte annan? Vi lär oss hur reklam fungerar och gör också egna reklamkampanjer för påhittade produkter som vi skapar.
Tillbaka till sidan om Nationella och specialutformade program