I förskolan och skolan finns ett absolut förbud mot diskriminering och kränkande behandling. Alla barn och elevers lika rättigheter och möjligheter ska främjas.
Alla enheter ska arbeta förebyggande mot trakasserier och kränkande behandling. Varje enhet ska regelbundet kartlägga och analysera om det finns något som leder till, eller riskerar att leda till diskriminering eller kränkande behandling. Arbetet dokumenteras i en Likabehandlingsplan. Barn, elever och vårdnadshavare ska få information om planen.
Om ett barn eller en elev känner sig kränkt eller trakasserad ska eleven eller vårdnadshavaren vända sig till förskolans eller skolans personal som i sin tur är skyldig att informera enhetens förskolechef eller rektor. Du kan kontakta enhetens förskolechef eller rektor om du inte vill prata med mentor eller klasslärare.
Förskolechef eller rektor är skyldig att utreda och dokumentera uppgifterna. Förskolor och skolor måste ha rutiner för att åtgärda uppkomna situationer.
Förskolechef och rektor måste anmäla kränkningar, trakasserier och diskriminering till barn- och utbildningsnämnden.
Vad är kränkningar?
Kränkande behandling är beteenden som kränker en annan människas värde. En elev kan till exempel bli retad för att vara överviktig, ha fel hårfärg eller kläder. Eleven kan också bli knuffad, utfryst på raster, vid grupparbeten eller idrottslektioner.
Vad är trakasserier?
Trakasserier kränker en elevs värdighet när den har samband med de sju diskrimineringsgrunderna som är:
- Kön
- Etnisk tillhörighet
- Religion eller annan trosuppfattning
- Funktionshinder
- Sexuell läggning
- Könsöverskridande identitet
- Ålder
Det är trakasserier även när en elev kränks på grund av en förälders eller ett syskons sexuella läggning, funktionshinder med mera.
Vad är diskriminering?
Diskriminering innebär att en elev missgynnas eller behandlas sämre av personal utifrån någon av ovanstående diskrimineringsgrunder.