I skollagen finns regler om tillsyn och uppföljning av förskole- och skolverksamhet. Varje huvudman är skyldig att systematiskt och löpande följa upp och utveckla utbildningen.
Syftet med det systematiska kvalitetsarbetet i förskolor och skolor är att skapa kvalitet och likvärdighet med utgångspunkt i de nationella målen:
- Normer och värden
- Kunskaper, utveckling och lärande
- Ansvar och inflytande
- Samverkan mellan förskola/skola och hem
- Övergång och samverkan
- Omvärld och utbildningsval
- Utvärdering och bedömning
- Rektors och förskolechefens ansvar
Barn- och utbildningsnämnden följer även upp lokala mål vilka satts upp av barn- och utbildningsnämnden, kommunfullmäktige.
Det systematiska kvalitetsarbetet genomförs på två nivåer. Barn- och utbildningsnämndens ansvar gäller för hela verksamheten. Förskolechefen och rektorn ansvarar för den egna enhetens kvalitet och resultat. Barn- och utbildningsnämnden arbetar för att utveckla en systematik i form av ett processinriktat arbetssätt, kontinuerligt och integrerat på båda nivåerna.
Förskolechefer och rektorer lämnar redovisningar till barn- och utbildningsnämnden vid flera tillfällen under året i form av rapporter och analyser inom områden som politikerna tycker är viktiga att följa upp. Vissa områden följs upp årligen, andra vart annat år. Skiss årshjul systematiskt kvalitetsarbete
Kontaktperson
Kvalitetscontroller Sofia Franzén, tjänstledig
Vikarie Martin Dvorsak, martin.dvorsak@pitea.se , 0911-69 60 26