Kommunen har i samverkan med Umeå universitet, Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen, genomfört magisterutbildningen Forskning och utveckling i skolan, 60 hp. Utbildningen syftade till att ge lärare kunskap om forskningens roll i skolan samt att lärare själva ska utveckla egna problemställningar och genomföra studier inom undervisning och lärande.
Målgrupp
Magisterutbildningen bedrevs på avancerad nivå och vände sig till förskollärare, fritidspedagoger och lärare som uppfyllde de formella ansökningskraven (lärarutbildning på minst 180hp, 4 års yrkeserfarenhet som lärare samt har lärarlegitimation). Piteå var kursort, men kursen var nationellt sökbar.
Magisterutbildningens innehåll
Magisterutbildningen bestod av ett kurspaket som omfattade fyra kursområden på vardera 15hp. Följande kursområden ingick, Forskning och utvecklingsarbete i skolan, Undervisning och lärande, Vetenskaplig teori och metod samt Magisteruppsats. De tre förstnämnda kurserna var uppdelade på två delkurser som var och en omfattade 7,5hp. Den första utbildningsomgången startade höstterminen 2016 och avslutades med magisteruppsats vt 2020. Den andra utbildningsomgången startade höstterminen 2017 och avslutas med magisteruppsats vt 2021.
Utbildningens genomförande
Undervisningen bedrevs på 25 procents studietakt, det vill säga 7,5hp per termin, motsvarande ca tio timmar i veckan, för att möjliggöra att studierna kunde kombineras med arbete. Utbildningen genomfördes i distansform och kurserna genomfördes i form av föreläsningar, seminarier, workshops, forskningscirklar samt individuella studieuppgifter.