Piteå kommuns Utbildningsförvaltning har ingått avtal kring Utveckling, Lärande och forskning (ULF) med Umeå universitet och Luleå tekniska universitet. Syftet är att parterna tillsammans ska skapa en forsknings- och utvecklingsmiljö (FoU-miljö) för Piteå kommuns skolverksamheter. FoU-miljön ska baseras på långsiktigt varaktiga strukturer för samverkan kring praktiknära skolforskning i förskola och skola.
Piteå utbildningsvetenskapliga råd har med stöd av ULF-avtalen, gett en arbetsgrupp i uppdrag att utreda och ta fram förslag på hur examensarbete i samverkan kan utgöra en grund för praktiknära forskning och samverkan mellan universiteten och kommunens skolverksamhet.
Beskrivning av pilotförsöket
-
Lärarstuderande med inriktning mot förskollärare, grundskollärare och gymnasielärare, genomför såväl den sista perioden av sin verksamhetsförlagda utbildning (VFU) som sitt examensarbete vid en och samma förskola eller skola.
-
Examensarbetet har en praktiknära ansats och kopplas till skolornas systematiska kvalitetsarbete. Piloten genomförs under 2020/21 vid fyra skolor i Piteå kommun, en förskola, två grundskolor och en gymnasieskola.
-
Lärosäte och kommun bidrar med hälften av tiden (10 respektive 15 timmar) för den vetenskapliga handledningen av studentens arbete med examensarbetet. Totalt 20 timmar per student på grundnivå, framför allt förskollärarutbildningen, eller 30 timmar per student på avancerad nivå, det vill säga grundlärar- och ämneslärarutbildningen.
-
Lärare som genomfört magisterutbildningen "Forskning och utveckling i skolan", 60 högskolepoöng, är biträdande handledare för studentens examensarbete.
-
Kommunen bekostar under första pilotomgången a) 10 respektive 15 timmar för biträdande handledares tid till vetenskaplig handledning och b) medverkan i planerings- och utvärderingsmöten.
Utvärdering och uppföljning
Dokumentation och reflektion
Utifrån utvärdering av pilotprojektet är syftet att hitta en varaktig modell, dokumentera och dra lärdomar.
Kompetensutveckling
- Möjlighet för kommunen att beforska angelägna frågor.
- Möjlighet att knyta till sig blivande lärare.
- Möjlighet för studenter att knyta kontakt med blivande kollegor.
- Utbildning på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet – process och produkt.
- Handledningskompetens för båda parter.
Modell för implementering
Utvecklingsarbetet dokumenteras i en modell för permanent implementering av examensarbete i samverkan för lärarstudenter vid Luleå tekniska universitet (LTU).
Modellen inkluderar tidplan för att underlätta bemanning och ekonomisk planering, intresseanmälan och matchning, att göra-listor och underlag.
Rapport
Utvecklingsarbetet dokumenteras i en rapport. Forskningsarbetet dokumenteras i en vetenskaplig, peer-granskad artikel.
Spridning av resultat
Resultatet sprids på fyra sätt
- genom presentation vid ett seminarium vid LTU samt Piteå kommun. Målgrupp: andra lärarstudenter, lärarutbildare, lärare, rektorer och förvaltningsledning.
- genom publikation på LTU:s och Piteå kommuns webb. Målgrupp: allmänheten.
- genom presentation av modell för examensarbete i vetenskaplig och praxisnära samverkan. Målgrupp: Lärarutbildare LTU, Piteå utbildningsvetenskapliga råd, lärare och rektorer i Piteå kommun, regionala samverkansrådet, ULF sammanhang/forum.
- genom vetenskaplig publikation och konferensdeltagande. Målgrupp: det vetenskapliga samhället.
Kontaktperson
Vetenskaplig ledare Kristina Hansson, telefon 0911-69 62 27, e-post: kristina.hansson@pitea.se