Piteå kommuns skolledare deltar i en trerårig utbildningssatsning för att söka svaret på hur ska aktuell skolforskning integreras i det pedagogiska arbetet i skolan. Syftet är att stärka skolledarna i rollen att leda en skola som vilar på vetenskaplig grund. Utbildningen pågår under läsåren 2017/2018 till 2019/2020 med fyra utbildningstillfällen per år.
Skolforskare Ulrika Bergmark, från LTU och Stina Westerlund, Umeå universitet samt utbildningsförvaltningens vetenskaplige ledare Kristina Hansson är processledare.
Sammanfattning skolledares tankar om vetenskap i förskola skola
Under läsåret 2018/2019 har Piteå kommuns skolledare arbetat med att tolka och översätta skollagens uppdrag att utbildningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Arbetet har skett inom ramen för utbildningen Att leda en skola på vetenskaplig grund. Utbildningen ska pågå under ytterligare två år. Innehåll och genomförande har planerats i samverkan mellan skolledare, områdeschefer och forskare vid utbildningsförvaltningen. Vetenskaplig ledare Kristina Hansson, utbildningsförvaltningen ser samlärandet mellan alla inblandade som värdefullt för att veta hur man ska ta sig an uppdraget:
- Uppdraget en skola på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet ställer höga krav på samverkan och att hitta former där forskare, lärare och skolledare kan tänka och arbeta tillsammans. Genom skolledarutbildningen har vi skapat en gemensam arena.
Skolledarnas reflektioner efter första året visar att utbildningen stimulerat intresset för möjligheterna med forskning i skolan. Några menar att det känns ”roligt spännande och stimulerande att leda en skola på vetenskaplig grund och att man behöver medvetandegöra och använda det vetenskapliga tänket mer.” Andra skolledare betonar att ”satsningen på magisterutbildning av lärare gör att arbetet med forskning och utveckling sprids och ger ett kollegialt lärande och bidrar till utveckling för hela skolan”. För några känns uppdraget fortsatt svårtolkat och skolledarna betonar att det behövs mer tid att sätta sig i vad det är som krävs och ska göras:
- Osäkerhet kvarstår. Har tyvärr inte fått några fler verktyg … Oklart kring begreppet vetenskaplig grund.
Avslutningsvis menar flera av skolledarna att forskning i skolan har en viktig och betydelsefull roll att spela för att stärka skolan och lärarna:
- Det känns oerhört viktigt. Viktigt att med hjälp av vetenskap och forskning kunna sätta ord på ”tyst kunskap” … Jag som skolledare behöver mera kunskap. Jag känner att det ligger på mig som skolledare att inspirera och motivera pedagogerna till att bli med mig på tåget mot vetenskaplig grund.
Under nästa läsår kommer Piteås skolledare att arbeta vidare med att hitta sätt att genomföra arbetet i förskola och skola.
Planering och utbildningsinnehåll publiceras under Dokument.