AERA Open
Tidskriften ges ut av Sage genom the American Educational Research Association (AERA). Den publicerar artiklar inom det utbildningsvetenskapliga fältet inom olika kontexter, som till exempel förskola, fritidsverksamhet, grund- och gymnasieskola.
Cogent Education
Tidskriften ges ut av Taylor & Francis och publicerar pedagogisk forskning ur ett multidisciplinärt perspektiv. Centrala ämnen för tidskriften är exempelvis läroplans- och klassrumsforskning, utbildningspolitik, pedagogisk bedömning, pedagogiskt ledarskap, utbildningspsykologi och handledning, informations- och kommunikationsteknologi, professionsutveckling för lärare, elevers lärande, barndomsforskning, lärarutbildning.
Education Inquiry
Tidskriften ges ut av Taylor & Francis och Umeå universitet. Artiklar som publiceras berör områden ämnesdidaktik, didaktik och pedagogik, utbildningspolitik inom alla nivåer I utbildningssystemet. Tidskriftens språk är engelska, men det är många svenska forskare som skriver om svenska utbildningskontexter.
Nordic Journal of Studies in Educational Policy
Tidskriften publiceras av Taylor & Francis och Högskolan i Gävle. Artiklarna som ges ut berör främst områdena utbildningspolitik, läroplan, undervisning, bedömning, utvärdering och kulturell praktik, från förskola till högre utbildning (lärarutbildning).
Nordic studies in Education
Tidskriften publiceras av Idunn i samarbete med Nordic Educational Research Association. Den publicerar artiklar med relevans för utbildning i nordiska länder. Tidskriftens språk är engelska och nordiska språk.
Open Review of Educational Research
Tidskriften ges ut av Taylor & Francis och publicerar pedagogisk forskning ur ett multidisciplinärt perspektiv, både kvantitativa och kvalitativa studier samt artiklar med historiska eller filosofiska perspektiv.
Pedagogisk forskning i Sverige
Tidskriften dokumenterar, granskar och debatterar pedagogisk forskning och dess villkor i Sverige. Den innehåller förutom forskningsartiklar debattartiklar, recensioner av nyutkommen litteratur samt fakultetsopponenters sammanfattade synpunkter på aktuella doktorsavhandlingar.
Sage Open
Tidskriften publicerar forskningsartiklar inom områdena beteendevetenskap och humaniora. Det finns en speciell sektion för utbildning, klicka på "browse", "browse by subject" och sedan "Education".
Skolforskningsinstitutet
Systematiska forskningsöversikter ges ut av Skolforskningsinstitutet. Riktar sig i första hand till för förskollärare och lärare, men också till beslutsfattare som på olika sätt kan främja goda förutsättningar för att bedriva skolans undervisning på vetenskaplig grund.
Tidskriften Utbildning & Demokrati
https://journals.oru.se/uod
Tidskriften har ambitionen att bidra med analyser av utbildning i vid mening: såväl dess inre verksamheter som dess politiska innebörder. Den vill betona kommunikationens betydelser för meningsskapande där de didaktiska frågorna relateras till synen på utbildning som demokratisk instans och utbildningens roll som offentligt rum.
Tidskriften Utbildning & Lärande
Varje nummer har ett forskningsorienterat tematiskt upplägg och behandlar frågor inom skilda pedagogiska praktiker och professionella, yrkesorienterade sammanhang.
Venue – forskning och erfarenheter om förskola och skola
Tidskriften ges ut av Linköpings universitet och vill stimulera dig inom skolvärlden och utbildningsforskare till ett kvalificerat tanke- och kunskapsutbyte genom beskrivningar av erfarenheter och forskning om förskola och skola.