Alla skolämnen
AERA Open
Tidskriften ges ut av Sage genom the American Educational Research Association (AERA). Den publicerar artiklar inom det utbildningsvetenskapliga fältet inom olika kontexter, som till exempel förskola, fritidsverksamhet, grund- och gymnasieskola.
Education Inquiry
Tidskriften ges ut av Taylor & Francis och Umeå universitet. Artiklar som publiceras berör områden ämnesdidaktik, didaktik och pedagogik, utbildningspolitik inom alla nivåer I utbildningssystemet. Tidskriftens språk är engelska, men det är många svenska forskare som skriver om svenska utbildningskontexter.
Forskning om undervisning och lärande
Tidskriften ges ut av Lärarstiftelsen i samarbete med Lärarförbundet och dess vetenskapliga råd. Den presenterar forskning inom skolans samtliga ämnesområden och åldersgrupper. Det handlar såväl om forskning som fördjupar förståelsen för till exempel elevers svårigheter, eller olika aspekter av undervisningen, som om forskning som utvecklar metoder och instrument för till exempel bedömning av elevers kunnande.
International Journal for Lesson and Learning Studies
The International Journal for Lesson and Learning Studies publishes lesson and learning studies that are pedagogically aimed at improving the quality of teaching and learning in formal educational settings. These studies may take the form of action research, design experiments, formative evaluations or pedagogical research more generally that is designed to foster a democratic, discursive and action orientated inquiry process.
Nordic studies in Education
Tidskriften publiceras av Idunn i samarbete med Nordic Educational Research Association. Den publicerar artiklar med relevans för utbildning i nordiska länder. Tidskriftens språk är engelska och nordiska språk.
Open Review of Educational Research
Tidskriften ges ut av Taylor & Francis och publicerar pedagogisk forskning ur ett multidisciplinärt perspektiv, både kvantitativa och kvalitativa studier samt artiklar med historiska eller filosofiska perspektiv.
Pedagogisk forskning i Sverige
Tidskriften dokumenterar, granskar och debatterar pedagogisk forskning och dess villkor i Sverige. Den innehåller förutom forskningsartiklar debattartiklar, recensioner av nyutkommen litteratur samt fakultetsopponenters sammanfattade synpunkter på aktuella doktorsavhandlingar.
Skolforskningsinstitutet
Systematiska forskningsöversikter ges ut av Skolforskningsinstitutet. Riktar sig i första hand till för förskollärare och lärare, men också till beslutsfattare som på olika sätt kan främja goda förutsättningar för att bedriva skolans undervisning på vetenskaplig grund.
Tidskriften Utbildning & Lärande
Varje nummer har ett forskningsorienterat tematiskt upplägg och behandlar frågor inom skilda pedagogiska praktiker och professionella, yrkesorienterade sammanhang.
Venue – forskning och erfarenheter om förskola och skola
Tidskriften ges ut av Linköpings universitet och vill stimulera dig inom skolvärlden och utbildningsforskare till ett kvalificerat tanke- och kunskapsutbyte genom beskrivningar av erfarenheter och forskning om förskola och skola.
Matematik
MONA – Matematik og Naturfagsdidaktik
Dansk tidskrift för matematik- och naturvetenskapsdidaktik som ges ut av Köpenhamns universitet.
Nomad
En vetenskaplig tidskrift för forskning och utvecklingsarbete i matematikämnets didaktik. Den vänder sig till alla som är intresserade av att följa utvecklingen inom detta kunskapsområde och till institutioner och miljöer som bedriver forskning, utvecklingsarbete och undervisning i matematikämnets didaktik.
Naturvetenskapliga ämnen och teknik
ATENA Didaktik
ATENA Didaktik vänder sig till dig som är intresserad av hur undervisning kan utvecklas genom att basera den på forskning och beprövad erfarenhet inom de naturvetenskapliga ämnenas och teknikens didaktik. Tidskriften ges ut digitalt av Nationellt centrum för teknikens och naturvetenskapernas didaktik - NATDID.
Nordic Studies in Science Education
Tidskriften publicerar artiklar inom området naturvetenskaplig ämnesdidaktisk forskning men även pedagogisk forskning inom teknik och geografi förekommer.
Samhällsvetenskapliga ämnen
Nordidactica - Journal of Humanities and Social Science Education
Tidskriften är ett samarbete mellan olika nordiska lärosäten med relevans för högre utbildning, lärarutbildning och skola. Den publicerar ämnesdidaktiska studier av undervisning och lärande i geografi, historia, samhällskunskap, statsvetenskap och religionskunskap, men tidskriften är också öppen för artiklar där breda teman som inkluderar frågor som rör dessa ämnen behandlas.
Praktisk-estetiska ämnen
FormAkademisk
FormAkademisk – research journal of design and design education – is a peer-reviewed scientific forum for the documentation of design and design education research from a perspective of innovation and sustainability. The journal define design as a generic term in line with Herbert Simon, who says that ‘Everyone designs who devises courses of action aimed at changing existing situations into preferred ones’ (Simon, 1969, p. 55). The term design is here seen as a collective concept incorporating the best within the field of art and the best within the field of craftsmanship.
International Journal of Arts and Design Education (iJADE)
The International Journal of Art & Design Education (iJADE) provides an international forum for research in the field of the art and creative education. It is the primary source for the dissemination of independently refereed articles about the visual arts, creativity, crafts, design, and art history, in all aspects, phases and types of education contexts and learning situations.
The Techne Series: Research in sloyd education and crafts science.
Tidskriften publiceras av NordFo, Nordic Forum for Research and Development in Craft Design och ger ut pedagogisk forskning inom slöjdämnet. Tidskriftens språk är nordiska språk och engelska. Artiklarna kan fokusera på pedagogiska, psykologiska, social, kulturella och teknologiska dimensioner i formellt och informellt lärande i fysiska och virtuella lärandemiljöer i slöjd.