Forskul – forskning och utveckling och lärande.
Tidskriften Forskning om undervisning och lärande (Forskul) publicerar forskning på svenska som berör förskolan och skolans samtliga ämnesområden.
Forskning om undervisning och lärande - Forskul
Barn – forskning om barn och barndom i norden.
Tidskriften Barn är ett forum för forskning om barn och unga i nordisk kontext.
Barn – forskning om barn og barndom i Norden (tidsskriftetbarn.no)
AERA Open
Tidskriften ges ut av Sage genom the American Educational Research Association (AERA). Den publicerar artiklar inom det utbildningsvetenskapliga fältet inom olika kontexter, som till exempel förskola, fritidsverksamhet, grund- och gymnasieskola.
Allmändidaktik/utbldningsvetenskap
Tidskriften Utbildning & Lärande
Cogent Education
Tidskriften ges ut av Taylor & Francis och publicerar pedagogisk forskning ur ett multidisciplinärt perspektiv. Centrala ämnen för tidskriften är exempelvis läroplans- och klassrumsforskning, utbildningspolitik, pedagogisk bedömning, pedagogiskt ledarskap, utbildningspsykologi och handledning, informations- och kommunikationsteknologi, professionsutveckling för lärare, elevers lärande, barndomsforskning, lärarutbildning.
Journal of Nordic Research in Early Childhood Educational Research
Tidskriften publiceras av University College of Oslo and Akershus, i samarbetet med ett antal universitet I Norge och i de nordiska länderna. Den publicerar artiklar inom förskolefältet och tidskriftens språk är skandinaviska språk och engelska.
Nordisk barnehageforskning
Nordisk barnehageforskning (NBF) publicerar originalartiklar med hög vetenskaplig kvalitet som utvecklar och stärker samtalet om förskolan och förskollärarutbildningen i Norden. NBF publicerar bidrag på norska, danska, svenska eller engelska.
Venue – forskning och erfarenheter om förskola och skola
Tidskriften ges ut av Linköpings universitet och vill stimulera dig inom skolvärlden och utbildningsforskare till ett kvalificerat tanke- och kunskapsutbyte genom beskrivningar av erfarenheter och forskning om förskola och skola.
Skandinavisk forskning på förskoleområdet (NB-ECEC)
Kvalitetsgranskade forskning om barn i förskoleåldern (0-6 år). Skandinavisk forskning på förskoleområdet, NB-ECEC står för Nordic Base of Early Childhood Education and Care. Databasen riktar sig till pedagogikstuderande, yrkesverksamma och lärare på utbildningar i pedagogik. Databasen uppdateras varje år och innehåller nu alla kvalitetsgodkända studier från 2006–2017.
Skolforskningsinstitutet
Systematiska forskningsöversikter ges ut av Skolforskningsinstitutet. Riktar sig i första hand till för förskollärare och lärare, men också till beslutsfattare som på olika sätt kan främja goda förutsättningar för att bedriva skolans undervisning på vetenskaplig grund.
forskning om lärarutbildning
Tidskriften Utbildning & Lärande