.
Detta seminarium lyfter goda exempel från Utveckling-Lärande-Forskning [ULF], där man prövat och utvecklat samverkansmodeller mellan akademi och skola vad gäller forskning och skolverksamhet. Projekten har på olika sätt strävat efter att stärka den vetenskapliga grunden och det vetenskapliga förhållningssättet i skolan. Välkommen till en engagerande och kunskapsutvecklande eftermiddag där teori och praktik möts och tar skolutveckling vidare!
Manligt nätverk i förskolan
Sara Cervantes, lektor vid LTU och Urban Eriksson förskollärare i Luleå kommun, berättar om det ULF-projekt som de bedrivit tillsammans. Presentationen belyser betydelsen av genus i relation till förskollärares utbildnings- och undervisningsuppdrag samt förskollärares och barnskötares upplevelser av förutsättningar att genomföra utbildnings- och undervisningsuppdraget ur ett genusperspektiv.
Lektionsdesign med SKUA och KL för ökad elevagens
Stina Thunberg vid LTU berättar om det ULF-projekt som i samverkan med Skellefteå kommun undersöker hur forskning och beprövad erfarenhet kan ge djupare förståelse för de olika formerna för kurser i svenska som andraspråk. De former som används är SVA: undervisning i enskild grupp; eller SVE: undervisning tillsammans med de som läser kurserna i svenska. Under presentationen diskuteras vilka vinster det finns det med de olika lösningarna och om något går förlorat.
Svenska som andraspråk på gymnasiet: organisation och utveckling - Skellefteå kommun och LTU
Erfarenheter från detta ULF-projekt presenteras av Eva-Maria Wargh och Ann-Louise Strömbäck, förstelärare vid Prästholmsskolan i Boden tillsammans med Stefan Lundström, biträdande professor vid LTU. Projektets lärare har under en längre tid arbetat för att skapa engagemang hos eleverna genom kooperativt lärande (KL). Samtidigt erbjuder språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt (SKUA) många metoder för samarbete mellan elever. Under presentationen delar de med sig av sina erfarenheter av att utforma en lektionsdesign med språkutvecklande och kooperativa inslag som möjliggör elevagens.