Johanna Jonsson
Jag heter Johanna Jonsson och är anställd som kommundoktorand vid Piteå kommun och institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap på Umeå universitet. Jag ingår också i Forskarskolan inom det utbildningsvetenskapliga området (FU). Mina forskningsintressen handlar om undervisning i förskolan, barns delaktighet och inflytande samt förskollärares professionella utveckling. Jag har en 10-årig bakgrund som förskollärare i kommunen och har alltid varit intresserad av forskning och utveckling när det kommer till förskolans verksamhet. I mitt uppdrag som kommundoktorand arbetar jag 20 % med forskning och utveckling mot Piteå kommuns förskolor där jag leder nätverksträffar och forskningscirklar som handlar om utevistelsen som arena för undervisning. Jag ingår också i kommunens FoU-team som har som syfte att arbeta förvaltningsövergripande med frågor som rör forskning och utveckling i skola och förskola. I de övriga 80% arbetar jag med mitt avhandlingsarbete som handlar om att synliggöra möjligheter och utmaningar för undervisning under hela dagen i förskolan.
I mitt avhandlingsprojekt fokuserar jag på hur förskollärare och andra verksamma inom förskolan iscensätter/bedriver undervisning: under vilka tider under dagen, i vilka sammanhang, aktiviteter och miljöer samt vilket innehåll/kunskapsmål från läroplanen som de lägger fokus på. Fokus för hela avhandlingsprojektet blir att titta på hur förskollärare och andra pedagoger iscensätter undervisning som kan vara levande hela dagen, där planerade och spontana undervisningsaktiviteter synliggörs som komplement till varandra i växelverkan.
Sara Viklund
Jag heter Sara Viklund och påbörjade mina doktorandstudier vid Umeå universitet i september 2022. Jag tillhör institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen och ingår i Forskarskolan inom det utbildningsvetenskapliga området (FU) vid Lärarhögskolan. Innan jag påbörjade mina doktorandstudier arbetade jag 23 år som gymnasielärare vid Strömbackaskolan i Piteå, där jag undervisade i svenska, religion och samhällskunskap. Det var under min tid som lärare som intresset för forskning väcktes och jag samarbetade med forskare i flera olika projekt. I min nuvarande tjänst som kommundoktorand arbetar jag 20 % med forskning och utveckling vid Utbildningsförvaltningen i Piteå kommun, där jag har rollen som biträdande vetenskaplig ledare. I denna roll arbetar jag tillsammans med FoU-teamet med att leda forskningscirklar, arrangera nätverksträffar, seminarier och workshoppar. I uppdraget ingår också att kommunicera och sprida information om det FoU-arbete som bedrivs samt att arbeta strategiskt och långsiktigt för att utveckla den lokala FoU-miljön. Övriga 80 % av min tjänst består av forskarstudier och avhandlingsarbete.
Syftet med mitt avhandlingsprojekt är att analysera samverkan mellan kommun och universitet i frågor som rör praktiknära forskning och skolutveckling. Jag följer olika samverkansprojekt som involverar aktörer från kommun och universitet för att förstå hur utbildningsrelaterad samverkan utvecklas över tid och hur erfarenheter av samverkan förvaltas i de båda organisationerna. I de olika delstudierna belyser jag samverkan ur såväl individ- som organisationsperspektiv och resultatet förväntas kunna bidra med kunskap om hur långsiktiga samverkansstrukturer mellan universitet och kommuner kan skapas.