Aktionsforskning i förskola och skola utgår från de verksammas frågor och är ett samarbete mellan forskare och verksamma. Denna typ av forskning vill både förstå och förändra en praktik.
Syftet med att genomföra aktionsforskningsprojekt är att lärare, utifrån egenvalda områden i yrkespraktiken, tillsammans med rektor och med stöd av forskare utvecklar sin praktik genom att praktisera ett vetenskapligt förhållningssätt.
Lärarna är aktiva i hela processen: när forskningsfrågor formuleras, när data samlas in och analyseras samt när resultatet presenteras. Resultatet används för att förbättra praktiken. Med aktionsforskning är det möjligt att skapa kunskap om utvecklingsarbete på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.
En cyklisk process – aktionsforskningsspiralen
Kännetecknande för aktionsforskning är att processerna är cykliska och att olika faser av planering, handling, observation och reflektion avlöser varandra. Ofta brukar processen benämnas aktionsforskningsspiralen. Utgångspunkt för aktionsforskning är de frågor och utvecklingsområden som deltagarna i projektet identifierar i den egna praktiken. Efter att frågorna identifierats, planeras aktioner, det vill säga handlingar, som sedan observeras och blir utgångspunkt för reflektion. Häri finns en tydlig koppling till forskning och vetenskap –
deltagarna tar under processens gång del av relevanta studier samt använder systematiska och vetenskapliga metoder. Ofta samarbetar lärargruppen också med forskare, antingen med externa forskare från universitetet eller med forskarutbildade inom organisationen, men detta är inget krav. I fokus för aktionsforskning i skolan står lärares erfarenheter och kunskaper, men även samarbetet mellan lärarna är betydelsefullt för att föra processen framåt. Det kollegiala samspelet är därför viktigt och gynnas av att samverkande aktörers kompetens värderas och att det finns förståelse för andras perspektiv.
Bild: Aktionsforskningsspiralen, Bergmark & Viklund (2021, s. 74).
Litteraturtips:
Aktionsforskning i undervisningen: från idé till handling av Ulrika Bergmark & Sara Viklund