15 svensklärare från Strömbackaskolan genomförde under läsåret 2018/19 ett aktionsforskningsprojekt tillsammans med skolforskare Ulrika Bergmark, Piteå kommun och LTU, samt litteraturforskarna Ann-Britt Palo och Lena Manderstedt, LTU.
Området för aktionsforskningen
Ämnesgruppens utvecklingsarbete har länge fokuserat på litteraturundervisning och flera mindre litteraturprojekt har genomförts på skolan. Orsaken till vårt intresse var att vi upplevde att det var svårt att intressera eleverna för läsning av skönlitteratur.
Syftet med projektet
Aktionsforskningsprojektet syftade till att undersöka lärares och elevers erfarenheter av gemensam, kontinuerlig läsning och bearbetning av lästa texter i litteratursamtal.
Genomförande
Under projektet genomfördes lärarledda litteratursamtal i halvklass en gång i veckan. Lärarna reflekterade över samtalen skriftligt och muntligt, enskilt och i grupp. Förutom lärarreflektioner låg reflekterande elevtexter och elevintervjuer till grund för resultatet, som presenterade vid ett seminarium i juni 2019. Aktionsforskningsprojektet har också skildrats i boken Litteratursamtalets pedagogik (Bergmark & Viklund, 2020).
Resultat och lärdomar
En slutsats är att elevernas förståelse verkligen utvecklas av att bearbeta texter tillsammans och därför bör eleverna inte lämnas ensamma i sin läsning. Lärare och elever delar bilden av ett lyckat samtal: ett autentiskt samtal med engagerade deltagare, där olika tolkningar berikar varandra. Eleverna har under projektet utvecklat sin förmåga att läsa och förstå texter, att diskutera och ta ställning och samtalen har dessutom haft positiv inverkan på det sociala klimatet i klasserna. Både lärare och elever uppskattar arbetsformen och många elever framhåller att litteratursamtal är bra, om man ”måste läsa böcker”. Lärarna anser också att litteratursamtalet utgör bra underlag för bedömning.
Projektet har fått betydelse för vår litteraturundervisning och fortsatta utvecklingsarbete. Vi har utvecklat samarbetskompetens, samtalsledarkompetens och kompetens att inspirera och entusiasmera. Mest av allt har vi utvecklat vår vetenskapliga kompetens och vi har tillgodogjort oss arbetssätt som möjliggör fortsatt utvecklingsarbete på vetenskaplig grund.
Referenser
Bergmark, U., & Viklund, S. (2020). Litteratursamtalets pedagogik: relationer, lärande och utveckling. Gleerups.