Vi som deltagit i projektet är 14 lärare och en rektor i årskurs 1-3 i Infjärdens skolområde (Svensbyn och Böle) samt forskaren Ulrika Bergmark.
Området för aktionsforskningen
Genom att regelbundet läsa och diskutera gemensamma texter ville vi skapa läslust och utveckla våra elevers förmåga att samtala kring texter. Vi som deltog i projektet ville för egen del förstå hur ett vetenskapligt förhållningssätt används och hur det utvecklar vår verksamhet.
Syftet med projektet
- Elevers utveckling - skapa läslust och utveckla elevers förmåga att samtala och reflektera kring texter.
- Pedagogers utveckling - lära sig hur ett vetenskapligt förhållningssätt kan användas i praktiken och hur det utvecklar yrkeskompetensen.
Genomförande
Alla som berördes av projektet läste och samtalade om texter samt skrev loggbok. Elevernas loggböcker hade fokus på elevernas tankar utifrån texten. Lärarnas loggböcker fokuserade den egna undervisningen. I forskningscirklar reflekterades utifrån annan forskning kring det pedagogen såg och hörde i klassrummet. Forskning som behandlade textsamtal utforskades också. I analysseminarium reflekterades kring resultaten. Olika aktioner dokumenterades genom filmning, skuggning, intervjuer och enkäter.
Resultat och lärdomar
Att tillsammans med forskare genomföra en undersökning som bottnar i verksamhetens egna frågor är ett effektivt sätt att jobba med skolutveckling. Arbetssättet fokuserar undervisningsprogression på ett positivt sätt.
Processgruppens organiserade och schemalagda samtal handledda av skolforskare blev projektets kärna. Skuggningar, film- och ljudinspelningar tillsammans med reflektioner i samtalsgrupper hjälpte vårt lärande framåt. Diskussioner som initialt handlade om våra tillkortakommanden, övergick till djupa framåtsyftande analyser av vårt arbete.
Eleverna uppskattade textsamtalen. De kunde reflektera och göra sin röst hörd på ett bättre sätt vid läsårets slut. Läsintresset ökade. För pedagogerna innebar projektet ett mer medvetet sätt att samtala och reflektera kring elevernas inlärning.
Genom inköp av klassuppsättningar av böcker kommer vi att fortsätta med textsamtal i klasserna. Vi kommer också att låta böcker följa med hem för att på så sätt involvera hemmet i textsamtalen.