Under läsåret 18/19 deltog åtta lärare från Musik och Dansskolan-Piteå, i ett aktions-forskningsprojekt i samarbete med Ulrika Bergmark, forskare vid Utbildningsförvaltningen, Piteå, och biträdande professor, Luleå tekniska universitet.
Projektet fokuserade på lärares arbetssätt, dvs de metoder och förhållningssätt lärare använder sig av i sin undervisning. Det övergripande syftet med aktionsforskningsprojektet har varit skolutveckling med utgångspunkt i den egna praktiken och det specifika syftet för projektet har varit att undersöka vilka förutsättningar för ett livslångt lärande, som undervisningen vid MoD-skolan möjliggör. Detta undersöktes genom problematisering av lärares befintliga arbetssätt, vilka andra arbetssätt, utifrån vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet som är möjliga att använda, och slutligen genomfördes en förändring av undervisningen för att få syn på vad som händer med elevernas motivation när lärare använder andra/nya arbetssätt.
Genom aktionsforskningsprocessen har tre kompetenser identifierats som viktiga för att möjliggöra en utveckling av yrkespraktiken. Hur den Vetenskapliga, den Didaktiska och den Relationella kompetensen utformas och används spelar roll för den enskilde lärarens arbetssätt.
För att synliggöra hur undervisningen formas av arbetssätten har lärarna med hjälp av loggboksskrivande och lektionsskuggning, dokumenterat och reflekterat både individuellt och gemensamt. Genom litteraturstudier och diskussioner om bland annat lärandeteorier har kunskapen utmanats och reflekterats. Analyser av samtalen har gjort det möjligt att lyfta den nya kunskapen till en metanivå. Därmed har det blivit möjligt att ställa frågan om tänkbar utveckling och förändring av undervisningspraktiken.
Ett förändrat arbetssätt, till ett Uppskattande förhållningssätt, med fokus på elevernas delaktighet blev ett viktigt resultat som även visar på en förändring av lärarens roll. Ändrad inriktning gav nya perspektiv på undervisningen, vilket lett till meningsfullhet och tillfredställelse för lärarna. Eleverna har involverats och inbjudits till delaktighet vilket i sin tur bidragit till ett ökat engagemang och därigenom har också relationen mellan lärare-elev utvecklats.
Anna-Karin Hagström