Vi som deltagit i projektet är förskollärare i förskolan från två rektorsområden, Backen-Långskata. Projektledare var Linda Jansson, förskollärare, Trädgården/Solens förskola samt forskaren Ulrika Bergmark.
Området för aktionsforskningen
Bakgrunden till vår medverkan är det systematiska kvalitetsarbete som vårt rektorsområde arbetat med under hösten 2017. Arbetat utmynnade i ett nytt stöddokument som är formulerat så att vi utgår från det övergripande utvecklingsområdet som bedrivs på alla förskolor i rektorsområdet. Genom att snäva in och utgå från ett fokusområde kan vi lättare fördjupa och komma närmare de lärande och utvecklingsprocesser som sker i förskolans undervisning.
Syfte med projektet
Syftet med vårt aktionsforskningsprojekt är att arbeta fram, förankra och fördjupa arbetssätt som ökar förskollärares möjlighet att utveckla vetenskapliga och forskande kompetenser. Intentionen är att implementera praktiknära forskning i förskolan. Det innebär bland annat en strävan att tillvarata befintliga erfarenheter och kunskaper, men också att utveckla och sprida ny kunskap genom kollegialt lärande.
Genomförande
Som metod har vi använt handledarutbildning, litteraturcirklar, arbete med loggbok och analysseminarium. Projektet pågick från och med vårterminen 2018 till vårterminen 2019.
Resultat och lärdomar
Gagnar projektet kvalitén i förskolan? För att utvecklingsarbetet ska gå framåt och förnyas krävs att alla pedagoger skaffar sig teoretiska kunskaper om det man arbetar med.
I vårt aktionsforskningsprojekt framkom det från deltagarna hur viktigt det har varit att få både tid och möjlighet från förskolechef att få läsa litteratur, delta vid föreläsningar och såklart själva aktionsforskningsprojektet. För att uppnå en hög kvalitet i verksamheten krävs medvetenhet och fördjupad kompetens hos pedagogerna.