Hur kan man integrera digital teknik i barnens lek så de utvecklar digitalkompetens men samtidigt har ett kritiskt förhållningssätt?
Deltagande förskolelärare är Anna-Carin Granberg, Gerd Berglund, Elisabeth Kohlström, Caroline Wikström och Helene Lundgren. Monica Thelin rektor i förskolan samt biträdande rektor Birgitta Häggbom-Tuveborg medverkar också. Monica Grape, doktorand Luleå tekniska universitet och Ulrika Bergmark, biträdande professor Luleå tekniska universitet och samverkansforskare Piteå kommun, handleder projektet.
Området för aktionsforskningen
Vi vill stimulera och utveckla leken genom att använda digitala redskap. I vårt uppdrag i förskolan ingår att utveckla den digitala kompetensen hos barn.
"Utbildningen ska också ge barnen förutsättningar att utveckla adekvat digital kompetens genom att ge dem möjlighet att utveckla en förståelse för den digitalisering de möter i vardagen. Barnen ska ges möjlighet att grundlägga ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik, för att de på sikt ska kunna se möjligheter och förstå risker samt kunna värdera information." (Lpfö 18, s.9)
Enlig skollag och läroplan ska utbildningen vila på vetenskaplig grund och berövad erfarenhet när det gäller såväl innehåll som arbetssätt.
Syfte med projektet
Hur kan man integrera digital teknik i barnens lek så de utvecklar digitalkompetens men samtidigt har ett kritiskt förhållningssätt? Vi vill att barnen ska får erfara att digitala verktyg kan stimulerar till lek. Genom att delta i ett aktionsforskningsprojekt förväntar vi oss att få teoretisk och praktisk kunskap om hur ett vetenskapligt förhållningssätt kan användas i förskola för att utveckla verksamheten. Med den kunskapen vet vi att utbildningen bygger på vetenskaplig grund.
Genomförande
Planerade aktioner med yngre barnen under höstterminen:
- Projicera bilder på väggen för att förstärka leken
- Filma en samling, barnen får direkt se sig själv projicerad på väggen.
Planerade aktioner med de äldre barnen under höstterminen:
- Barnen får ta kort på varandra i rörelse. Tolka bilder, härma fotot. Reflektera över vad som är fysiskt möjligt.
- Kritiskt granska klipp från barnprogram. Göra egna filmer med saker som inte kan hända i verkligheten, trickfilm och greenscreen
Planerade aktioner utanför barngruppen:
- Forskningscirkel där vi kommer att läsa böcker, artiklar och litteratur kring digitalisering i förskolan och aktionsforskning.
- Analysseminarium: en gång i månaden samlas vi pedagoger tillsammans med rektorer och handledare för analys och reflektion kring den pedagogiska praktiken med utgångspunkt i digitalisering och lek.
- Alla pedagoger för en personlig loggbok som tjänar som underlag i de kollegiala samtalen. Vi planerar även att skugga/eller filma undervisning. Tillsammans samlar vi observationer som blir underlag för analyser. Som redskap vid observationerna kommer vi att använda, diktafon, kamera, kanon och att filma med iPad.
Resultat och lärdomar
Vi tycker oss se att projektet resulterat i
Delaktiga barn som:
- Frågar efter digitala redskap och kan använda dessa i leken.
- Kan använda digitala redskap åldersadekvat.
- Reflekterar och kritiskt granskar över digitala redskap åldersadekvat.
Kompetenta pedagoger som:
- Innehar vetenskaplig kompetens – kan söka, reflektera över och kritiskt granska information och analysera sin praktik.
- Innehar digital kompetens - behärska digitala redskap, använder sitt kunnande i undervisningen med fokus på leken.