Kullen- och Björklundaskolan har genomfört ett forskningsprojekt med fokus på mellanledarens roll och arbete i skolan – specialpedagogers och förstelärares perspektiv.
Studie kring specialpedagogers och förstelärares roll som mellanledare och dess stödjande funktion till skolans verksamhet. Vi som deltar i forskningsprojektet är Mona Backeström och Karin Palmér (specialpedagoger) samt Anna-Carin Sundström och Camilla Lundmark (förstelärare) i Öjebyns rektorsområde.
Området för aktionsforskningen
Med detta projekt önskar vi utveckla och fördjupa kunskap om rollen som mellanledare och mellanledandets praktiker samt bidra med stöd i skolans utvecklingsarbete och leda det kollegiala lärandet.
Syfte med projektet
Syftet med detta aktionsforskningsprojekt är att skapa kunskap om mellanledandets
praktiker. Hur mellanledandet kan stödja pedagogisk utveckling i strävan mot en likvärdig skola och elevers måluppfyllelse.
Forskningsfrågor
- På vilka arenor bedriver mellanledare sitt arbete och tillsammans med vilka?
- Vilka idéer, strategier och handlingar utgår mellanledaren från i sitt stödjande arbete på de olika arenorna?
- Vad upplever mellanledare som främjande och hindrande i dessa praktiker?
Genomförande
Aktionsforskningsprojektet pågick under tiden juni 2019 - juni 2021. Vi har planerat och genomfört ett antal aktioner.
Som stöd i processen har vi använt oss av forskarhandledning, reflektionssamtal, litteraturstudier, loggbok, dagboksanteckningar samt ljudinspelningar av reflektionssamtal.
Resultat och Lärdomar
Med den förändrade förståelsen om att den mellanledande praktiken är ett nav som relaterar till skolans alla andra praktiker, är det viktigt att mellanledare finns i samtliga praktiker för att få helhetsperspektiv över processerna i verksamheten. Mellanledaren har även en unik position mellan rektor och kollegor som kräver lojalitet och nära samarbete åt båda hållen. Dessutom är rektorns stöd och att rektorn ger mandat avgörande hur mellanledarrollen tas emot i verksamheten.
För att främja samverkan i verksamheten både för mellanledares strategiska arbete samt det kollegiala lärandet behövs det skapas arenor för samtal. Eftersom tillit är kittet i en verksamhet och den mest centrala faktorn som påverkar utveckling, är det viktigt att samtalen bygger på demokratiska värden. Ytterligare lärdom är att utvecklingsarbete är en långsam process där mellanledare ofta får en tidig inblick i arbetet. Med denna förståelse är det viktigt att ge tid för hela kollegiet till processen.
Kanske är det skolans komplexa uppdrag som också skapar de inre och yttre förväntningarna som finns på mellanledarrollen. Dessa förväntningar tenderar till att ofta vilja ge snabba lösningar i stället för att tillsammans hitta nya perspektiv.
Genom ett tillsammansarbete, där vi kompletterar varandras professionella kompetenser i det stödjande arbetet, kan specialpedagog och förstelärare i den mellanledande praktiken vara en värdefull resurs i skolans utvecklingsarbete mot en likvärdig skola.