I vårt aktionsforskningsprojekt vill vi utveckla lära mer om hur vi kan hantera de hinder som vi upplever att eleverna möter i undervisningen så att fler elever lyckas i ordinarie undervisning utan att behöva någon form av särskilt stöd. Tiden för både lärare och elever är dyrbar och vi vill hitta arbetssätt där vi i större utsträckning lyckas nå eleverna tidigt.
Arbetsplats och projektnamn
Grans naturbruksgymnasium, Tillgänglig undervisning
Deltagare
Cecilia Sandström, Anna Gustavsson, Isabelle Lidén, Ingegerd Risberg, Sofia Engström, Peter Wikström, Eva-Lena Johansson, Lena Almgren, Marike Lundberg, Anna Qvist, Mona Persson, Ida Quvang och projektledare Anna Kassfeldt.
Området för projektet
I vårt aktionsforskningsprojekt vill vi utveckla lära mer om hur vi kan hantera de hinder som vi upplever att eleverna möter i undervisningen så att fler elever lyckas i ordinarie undervisning utan att behöva någon form av särskilt stöd. Tiden för både lärare och elever är dyrbar och vi vill hitta arbetssätt där vi i större utsträckning lyckas nå eleverna tidigt.
Syfte
Syftet med projektet är att utveckla kunskaper om arbets- och förhållningssätt som främjar elevernas lärande i undervisningen så att undervisningen möjliggör/främjar elevers måluppfyllelse.
Genomförande
Under projektets gång tog vi fasta på de dilemman som lärarna upplevde i sin undervisning vad gäller det möjliga lärande hos eleverna som tillgängliggörs (eller inte) i undervisningen. Utifrån en gemensam tematisering formades tre grupper där lärarna genom framför allt kollegiala samtal och loggboksskrivning tog sig an områdena:
- Motivation och lärande
- Trygghet och relationsskapande
Aktionsforskningsprojektet pausades när gymnasieskolorna till följd av Coronapandemin gick över till distansundervisning och återupptogs höstterminen -20. Med anledningen av det långa uppehållet togs ett omtag och planen reviderades.
Resultat och lärdomar
De främsta lärdomarna vi gjort är att eleverna tycker att relationen till lärarna väger tyngre än lärarens ämneskunskaper och att det är viktigt att genomföra aktiviteter utanför skolans väggar där eleverna kan få möjligheter att visa kunskaper de annars inte får visa i skolan miljöer. Relationerna till lärarna är också den faktor som eleverna framhäver angående vad det är som gör de motiverade till skolarbete. Otydliga och svåra uppgifter är de främsta faktorerna som sänker motivationen. När det gäller textläsning och analys är lärarnas förhållningssätt är grunden och inte den metod som läraren använder sig av i sin undervisning.