En forskningscirkel innebär en metod för utveckling av verksamheter som bygger på kollegialt lärande.
Syftet är att skapa kunskap kring ett valt ämnesområde som berör yrkespraktiken. En forskningscirkel möjliggör en dialog mellan forskare och yrkesverksamma, vilket ger möjligheter till ett erfarenhetsutbyte om både forskning och utvecklingsarbete. I forskningscirkeln bearbetas forskning och beprövad erfarenhet via läsning och reflektion över litteratur. Det ingår också ett mindre utvecklingsprojekt som genomförs i verksamheten.
Den dokumentation som genomförts i utvecklingsprojektet analyseras sedan tillsammans i forskningscirkeln. Det resultat som genereras i forskningscirkeln används i förskolan och skolans utvecklingsarbete, men det kan också komma att användas i forskning samt spridas muntligt och skriftligt via exempelvis seminarier och olika typer av texter.
En forskningscirkel genomförs i mindre grupper, ca 5–8 deltagare och en cirkelledare (forskarutbildad, ev. utbildad på avancerad nivå). Gruppen träffas regelbundet.
Litteraturtips:
Forskningscirklar – en vägledning av Sven Persson (2008)