Genom fördjupad samverkan mellan skola och hem ville man i projektet se hur en explicit och systematisk träning av två grundläggande lässtrategier tillsammans med läsning och samtal kring gemensamma texter skulle utveckla elevers läslust och läsförmåga. Projektet ingick i Piteå kommuns satsning för att utveckla läsning och språkutvecklande arbetssätt i skolan (SKUA).
Deltagare
Vi som deltagit i projektet är 15 pedagoger, två specialpedagoger, en skolutvecklare och en rektor i grundskolans förskoleklass - åk 3 i Infjärdens skolområde (Svensbyn och Böle). Två forskare i svenskämnets didaktik, Lena Manderstedt och Annbritt Palo, från Luleå Tekniska Universitet har fungerat som vetenskapliga handledare.
Området för forskningscirkeln
Genom fördjupad samverkan mellan skola och hem ville vi se hur en explicit och systematisk träning av två grundläggande lässtrategier tillsammans med läsning och samtal kring gemensamma texter utvecklar elevers läslust och läsförmåga. Projektet ingick i Piteå kommuns satsning för att utveckla läsning och språkutvecklande arbetssätt i skolan (SKUA).
Syftet med projektet
- För elever ville vi se hur arbetssättet påverkade elevers läslust och läsförmåga.
- För pedagoger ville vi utveckla kompetens i ett språkutvecklande arbetssätt.
Genomförande
Litteraturläsning i skolan kombinerades med lässtrategiundervisning och boksamtal som övades i hemmen. Bokurvalet omfattade Pixiböcker för förskoleklassens elever och mer omfattande böcker i skolår 1–3. Eleverna förväntades läsa med eller för vårdnadshavare eller annan närstående, samtala om det lästa och träna läsförståelsestrategierna förutspå respektive sammanfatta. Läsprojektet pågick under sex veckor, och data samlades in genom veckovisa enkäter till vårdnadshavare och, efter avslutat projekt, fokusgruppsintervjuer med elever. Pedagogerna skrev loggböcker under projekttiden och genomförde efter projektet gemensamma analyser. Utöver detta samtalade och reflekterade pedagoger under ledning av SKUA/skolutvecklaren varje vecka under vårterminen.
Resultat och lärdomar
Såväl elever, pedagoger som vårdnadshavare upplevde att mängden av textläsning och lässtrategianvändning bidrog till att utveckla elevernas läsfärdighet och läslust. Bokurvalet och boksamtalets betydelse kommenterades överlag positivt av projektdeltagarna. Vikten av ett gott samarbete mellan hem och skola framkom då läsprojektet synliggjorde och problematiserade skolans kompensatoriska uppdrag för elever som inte har ett väl utvecklat lässtöd hemifrån. SKUA-upplägget med två veckovisa utbildningsträffar och den tredje veckan reserverad för individuella reflektioner beskrevs som lyckosam. Det blev verkligen av att man reflekterade, både i kollegiet och individuellt. Projektet har sammantaget genererat många nya kunskaper för alla inblandade och förhoppningsvis även för dem som läser artiklarna eller tar del av filmerna som publicerats i anslutning till projektet.
Alla projektdeltagare erbjöds att vara med och berätta om sina erfarenheter i en populärvetenskaplig artikel. Ett arbete som publicerades i Svenskläraren. 1–2, 26–28.
Artikel: Utmaningar när hemmet involveras i läsningen
Två artiklar som beskriver arbetet har publicerats i tidskriften FUFOS.
En vetenskaplig artikel skriven av några projektdeltagare tillsammans med forskarna med titeln ”... och så läste de lyckliga i alla sina dagar”: samverkansprojekt mellan hem, skolår F–3 och forskare, är ännu ej publicerad.