Vilka är vi?
Vi som deltar i projektet är 17 pedagoger, en skolutvecklare och en rektor. Vi arbetar i grundskolans förskoleklass – åk 3 i Infjärdens skolområde (Svensbyn och Böle). Två forskare i svenskämnets didaktik, Lena Manderstedt och Annbritt Palo, från Luleå Tekniska Universitet medverkar i forskningscirkeln med vetenskaplig handledning.
Området för cirkeln
Med forskningscirkeln som metod vill vi utveckla och studera elevers lässtrategier.
Syftet med cirkeln
Vi fördjupar i samverkan mellan skola och hem vår kunskap hur en explicit och systematisk träning av två grundläggande lässtrategier utvecklar elevers läslust och läsförmåga i förskoleklass till åk 3. Projektet ingår i Piteå kommuns satsning att utveckla läsning och språkutvecklande arbetssätt i skolan (SKUA).
Genomförande
Datainsamling för studien sker genom enkäter till vårdnadshavare, lärarloggar och fokusgruppsintervjuer. Utöver detta samtalar och reflekterar pedagoger under ledning av SKUA/skolutvecklaren varje vecka utifrån SKUA-projektet. Forskarna vägleder i metodval, analys och reflektioner kring resultat och tillvägagångssätt. De bidrar med inblick i fältet kring den senaste läsforskningen, är behjälpliga vid transkribering av elevintervjuer samt leder arbetet med skrivandet av en populärvetenskaplig och en vetenskaplig artikel. Presentationer av arbetet planeras också.
Önskat läge
För elever vill vi se hur arbetssättet påverkar elevers läslust och läsförmåga.
För pedagoger vill vi utveckla kompetens i språkutvecklande arbetssätt.
Deltagare på fotot
Rektor Elisabeth Hortlund
Projektledare Ann-Charlotte Dahlbäck
Pedagogerna Elin Flodin, Veronica Lundholm, Conny Lidström, Annelie Marklund, Åsa Överhem, Malin Wall, Mona Dahlberg, Jessica Holmgren, Ann-Charlotte Lundgren, Malin Lundmark, Anette Ekberg, Helena Karlsson, Tina Sandlund, Marianne Odepark, Kristina Jansson, Gunilla Lundström och Anna Brännström.