Piteå Utbildningsvetenskapliga råd inrättade tidskriften Forskning och utveckling i förskola och skola (Fufos) den 2019-10-16.
Tidskriften ges ut med ett till två nummer per år. Den fyller en viktig funktion som gemensamt forum för såväl aktörer i förskola och skola som vid universitet som intresserar sig för att utveckla och sprida kunskaper om praktiskt arbete med samverkande forskning och utveckling i förskola och skola.
Allmänt om tidskriften
Den populärvetenskapliga tidskriften Forskning och utveckling i förskola och skola (Fufos) har inrättats av Piteå utbildningsvetenskapliga råd. Tidskriften fyller en viktig funktion som gemensamt forum för aktörer i förskola, skola och universitet som intresserar sig för att utveckla och sprida kunskaper om praktiskt arbete med samverkande forskning och utveckling i förskola och skola. Syftet med tidskriften Fufos är att erbjuda lärare, rektorer och forskare en möjlighet att publicera lärdomar gjorda inom exempelvis: aktionsforskning, forskningscirklar, examensarbeten och forsknings- och utvecklingsprojekt som utgår från lärares och rektorers frågor kring det pedagogiska arbetet i förskola och skola. Genom att tidskriften vänder sig till författare inom såväl förskola och skola som universitet utgör den ett viktigt komplement till vetenskapliga tidskrifter och en unik publiceringsmöjlighet för yrkesverksamma inom skolan och ett forum för att generera och sprida beprövad erfarenhet.
Inriktning och avgränsning
Den röda tråden i tidskriften är utveckling, undervisning, lärande och forskning i samverkan. En artikel kan exempelvis handla om det övergripande arbetet med att skapa strukturer för samverkan i en kommunal kontext eller om specifika pedagogiska områden för lärares arbete med att utveckla undervisning inom samtliga skolformer, för-, grund-, gymnasieskola och vuxenutbildning eller rektors arbete med att leda pedagogisk utveckling på vetenskaplig grund, för att nämna några. Även bidrag som innehåller recensioner av exempelvis böcker eller debattinlägg som kan kopplas till tidskriftens syfte välkomnas. Sammanfattningsvis ska texten vara relevant för lärare, rektorer, skolhuvudman eller forskare, med det gemensamt att den på något sätt kan vara ett kunskapsbidrag för att utveckla verksamheten.
Vi välkomnar bidrag från alla verksamheter och ser fram emot att ta del av och att publicera lärdomar och kunskaper inom det område som ni studerat och utvecklat.
Redaktör och redaktionsråd
Redaktör:
Ulrika Bergmark, vetenskaplig ledare Piteå kommun och professor i pedagogik, Luleå tekniska universitet.
Redaktionsråd:
-
Eva Alerby, professor i pedagogik, Luleå tekniska universitet.
-
Linda Andersson, rektor Pitolmsskolan åk 4-6, Piteå kommun.
-
Sara Cervantes, universitetslektor i pedagogik, Luleå tekniska universitet.
-
Sara Viklund, kommundoktorand och biträdande vetenskaplig ledare, Piteå kommun och Umeå universitet.
Manusstopp
31 januari och 31 augusti.
Textbidrag skickas via e-tjänst
Vid frågor kontakta Ulrika Bergmark, telefon 0911-69 72 98.