Piteå kommuns populärvetenskapliga tidskrift Forskning och utveckling i förskola och skola (Fufos), Vol 3, nr 2, 2024
Detta nummer innehåller fem artiklar. Den första är skriven av två verksamhetsutvecklare och en biträdande lektor med syftet att undersöka en samverkansmodell mellan hem och skola för att arbeta med läsutveckling hos elever i årskurs 2–6 i behov av avkodningsträning.
Den andra är skriven av sju musik- och danslärare behandlar ett utvecklingsarbete med syftet att beskriva hur musik- och danslärare kan använda tydliggörande pedagogik för att skapa förutsättningar för alla elevers lärande i musik- och dansundervisningen.
Den tredje är skriven av två lärare i Hem- och konsumentkunskap med syftet att få en djupare förståelse för elevers upplevelse av arbetsmetoden grupparbete inom det praktiska arbetet i ämnet Hem- och konsumentkunskap.
Den fjärde är skriven av en specialpedagog med syftet att undersöka hur personal kan skapa förutsättningar för alla barn kan vara delaktiga i gemensam lek på förskolan.
Den femte är skriven av tre förstelärare, två forskare och två kommundoktorander med syftet att fördjupa kunskapen om hur AI och specifikt chattbottar (ex. ChatGPT) påverkar undervisning, lärarroll och elevers lärande samt vilka utmaningar och möjligheter som lärare upplever.
Ladda ner hela numret
VOL 3, NR 2, 2024
Ladda ner artiklar
Läsutveckling i samverkan – när skola och hem möts i ett digitalt lästräningsprogram
”När alla vet, då blir det lugnt”: Tydliggörande pedagogik i musik- och dansundervisningen
"Jag tror att jag lär mig bäst när jag jobbar med andra". En kvalitativ intervjustudie om elevernas upplevelse av grupparbete i hem- och konsumentkunskap
Lek, delaktighet och ökad inkludering: Så skapar förskolan förutsättningar för alla barns delaktighet i gemensam lek
AI i undervisningen – från fusk till framtidstro