Ulrika Bergmark är vetenskaplig ledare vid Utbildningsförvaltningen vid Piteå kommun och professor i pedagogik vid Luleå tekniska universitet (LTU).
Min pedagogiska grundutbildning är gymnasielärare i svenska och religion (fil. mag), 1998 från Umeå universitet. Efter arbete som gymnasielärare i Sundsvall 1998–2004 blev jag doktorand i lärande vid Luleå tekniska universitet. År 2009 disputerade jag med avhandlingen ”Building an ethical learning community in schools”, som handlar om relationernas och bemötandets roll för lärande och hälsa i skolan. Avhandlingen hade ett praktiknära fokus eftersom studierna genomfördes inom ramen för ett skolutvecklingsprojekt i Hortlax skolområde. Arbetet har sedan dess präglats av fortsatt samverkan mellan Luleå tekniska universitet och Piteå kommun. Åren 2009–2012 och 2014–2016 arbetade jag inom två andra skolområden, Öjebyn och Norrfjärden, med skolutveckling.
Flexitforskare
Under åren 2017–2021 har jag arbetat som så kallad Flexitforskare (finansieras av Riksbankens Jubileumsfond, Piteå kommun och Luleå tekniska universitet) vid Piteå kommun. I rollen som Flexitforskare har jag samarbetat på ett förvaltningsövergripande sätt och drivit förändringsprocesser med lärare, rektorer och central ledning vid Utbildningsförvaltningen, gällande uppdraget om att uppfylla skollagens krav om en förskola och skola på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. En central del av detta arbete har utgjorts av aktionsforskningsprojekt och forskningscirklar där jag har fungerat som vetenskaplig handledare och forskare. Uppdraget inom Flexitprogrammet har bestått av både forsknings- och utvecklingsarbete.
Vetenskaplig ledare
Från och med januari 2022 arbetar jag som vetenskaplig ledare vid Utbildningsförvaltningen, Piteå kommun. I mitt uppdrag ingår att vara ordförande för Piteå utbildningsvetenskapliga råd, att leda Utbildningsförvaltningens Forsknings- och utvecklingsteam, att initiera och genomföra utvecklingsarbete med lärare, att vara redaktör för den populärvetenskapliga tidskriften Forskning och utveckling i förskola och skola (Fufos) samt att forska.
Forskningsintressen
Min forskning har fokuserat olika tematiker: etiska relationer och bemötande, uppskattande förhållningssätt och hälsofrämjande arbete, elev- och studentdelaktighet samt vetenskaplig grund, beprövad erfarenhet och vetenskapligt förhållningssätt, lärares professionella lärande och samverkan, för att nämna några områden.