
Bergmark, U. & Viklund, S. (2021). Aktionsforskning i undervisningen: från idé till handling. Lund: Studentlitteratur.
Aktionsforskningens styrka ligger i att den för samman forskning med undervisning och lärares erfarenheter och perspektiv. I den här boken beskrivs aktionsforskningsprocessen från idé till konkret handling.
Teman som berörs:
- uppstart och planering av processen
- metoder för dokumentation och analys
- olika samtalsmodeller
- hur barn och elever kan vara delaktiga i aktionsforskningsprocessen
- handledning, dess olika faser och handledarrollen
- teoretiska perspektiv på kunskap, lärande och undervisning
- betydelsen av förväntningar som bidrar till reflektion, dialog och lärande.
Aktionsforskning i undervisningen: från idé till handling vänder sig till lärare och rektorer inom alla skolans stadier, från förskola till vuxenutbildning. Boken fungerar som vägledning för förskolor och skolor samt arbetslag som på egen hand vill initiera och genomföra en aktionsforskningsprocess i undervisningen, men den Kan även fungera som underlag i samverkansprojekt mellan universitet och skolverksamhet.