Projektet Läskraft är ett spännande initiativ som sammanför lärare och forskare att utforska och utveckla nya metoder för att öka elevers intresse för skönlitteratur och förbättra deras läsförmåga i både grund- och gymnasieskolan. Projektet pågår under 2024-2025 och bedrivs på olika skolor i Piteå kommun. Genom aktionsforskning, där deltagarna aktivt testar och utvärderar olika undervisningsstrategier, syftar Läskraft till att möta och övervinna de utmaningar lärare ser i klassrummet.
ELEVERNA PÅ BACKGÅRDSSKOLAN "SPÖKSPANAR"
För de yngsta deltagarna, i förskoleklass till årskurs tre, handlar utmaningen om att få eleverna att fortsätta läsa på egen hand efter högläsningen i klassen.
Backgårdsskolan ligger ca 1,5 mil norr om Piteå. Här har eleverna redan hunnit läsa flera böcker och vid besöket är eleverna redan indelade i högläsningsgrupper, boken de läser är ”Spökspanarna” av Annika Widholm. När man nått sista sidan på boken så tar eleverna fram en tärning och ett papper med olika frågor.
Eleven som slagit med tärningen läser frågan högt och besvarar den, sen går frågan över till alla andra i gruppen och livliga diskussioner uppstår. Det här är ett sätt att fördjupa diskussioner och förståelsen för texten man nyss läst – men det finns fler sätt. Förra boken man läste ledde fram till fantastiska målningar där bokens karaktärer har gestaltats.