Samverkan mellan lärare och forskare har varit en central del genom hela projektet och så även i slutfasen. Nu återstår analys och skrivande.
- Vi planerar att skriva fyra vetenskapliga artiklar, en artikel i Piteå kommuns populärvetenskapliga tidskrift, Fufos, samt en metodbok som vänder sig till lärare som vill utveckla sin undervisning inom området, säger projektledaren Ulrika Bergmark.
Det är viktigt för projektets resultat att lärare deltar i skrivprocessen där de så önskar. Att skriva om sina erfarenheter som är gjorda i utvecklingsarbetet, innebär en naturlig fortsättning av projektet och det innebär även en kompetensutveckling där lärarna får möjlighet att på ett systematiskt sätt bearbeta lärdomar och ge sin syn på vad de varit med om. Dessutom blir det även en kompetensutveckling i skrivande, vilket är relevant särskilt för svensklärare. Att vara med och skriva är en unik chans för lärarna att bidra till beprövad erfarenhet och forskning.
Forskarna och lärarna har under hösten 2024 påbörjat sitt arbete att sprida resultaten av projektet, både för forskare och för lärare. Arbetet fortsätter under hela 2025.