Bergsvikens förskoleområde deltar i ett Erasmus+projekt tillsammans med samarbetspartners från Italien, Tyskland, Belgien, och Estland.
Att samverka med kollegor från andra länder på ett strukturerat och gemensamt sätt lyfter det kollegiala lärande till en ny dimension. Då skapas kulturmöten, insikter och ny kunskap. Kollegialt samarbete ger vidgade perspektiv och kan på så sätt bidra till att stärka professionen och kompetensen hos pedagogerna och utveckla utbildningen och undervisningen. Vilket i sin tur bidar till barnens lärande och förskoleutveckling, samt högre måluppfyllelse mot verksamhetsplan, läroplan och EU:s nyckelkompetenser.
Ett narrativt förhållningssätt och berättande
I projektet ligger fokus på narrativt förhållningssätt och berättande.
I förskolan finns ett sammanhang som bidrar till att göra världen begriplig för barnen som gynnar deras upptäckande och utveckling. För att kunna förstå den stora världen behöver man känna trygghet och hemhörighet i den lilla. Ett narrativt förhållningssätt är viktigt för lärandet. Det narrativa berättandet hjälper att lära känna oss själva, varandra och omvärlden, även att kunna kommunicera med varandra. Den narrativa strukturen, bidrar till att vägleda och organisera vårt sätt att tänka.
Som en del av ett hållbart lärande i ett europeiskt sammanhang, kommer förskolan att under kommande år fokusera på narrativt berättande. Berättande bygger broar och river barriärer mellan olika generationer, kulturer och språk, samt skapar en kompetens för ett livslångt lärande för att kunna fungera i olika sociala sammanhang
En handbok ska tas fram över hur man kan arbeta med narrativt berättande i förskolan. Den kommer att publiceras i de deltagande länderna. Handboken blir ett verktyg för att underlätta ett narrativt förhållningssätt i förskolan. I projektet ingår ett samarbete med biblioteket och att publicera barns berättelser från förskolor i alla deltagande länder.
Ackreditering Erasmus +
Förskolorna i Piteå har ansökt om Erasmusackreditering, vilket har beviljats under vårterminen 2022.
Vad är ackreditering?
-
Möjlighet till långsiktig, strategisk planering för internationella utbyten
-
Utbyten som en integrerad och återkommande del av det strategiska utvecklingsarbetet
-
Möjlighet till regelbunden finansiering av mobilitetsprojekt under hela programperioden
-
Ett enklare ansökningsförfarande om medel
-
Ska uppdateras regelbundet för att anpassas till organisationens utveckling
Ackrediteringen gäller till och med programperiodens slut 2027.
-
stärka den europeiska dimensionen i undervisning och lärande
-
främja inkludering och mångfald, tolerans och demokratiskt deltagande i samhället
-
främja kunskap om det gemensamma europeiska arvet och mångfalden
-
stödja utvecklingen av yrkesnätverk i Europa.
Det handlar också om att stärka kvaliteten på undervisningen genom att:
-
stödja lärares, skolledares och annan skolpersonals professionella utveckling
-
främja användningen av ny teknik och innovativa undervisningsmetoder
-
förbättra språkinlärning och språklig mångfald i skolan
-
stödja utbyte och överföring av bästa praxis inom undervisning och skolutveckling.
Målen med vårt deltagande är:
-
Stärka professionen och kompetensen hos pedagoger och rektorer med syfte att utveckla utbildningen och undervisningen.
-
Stärka förskollärarnas pedagogiska ledarskap i dess undervisningsuppdrag.
-
Språk och kunskapsutvecklande arbetssätt genomsyrar förskolans utbildning.
-
En mångfald av estetiska uttrycksformer stärker den kulturella kompetensen.