En första åtgärd
Prova först att starta om datorn och logga in igen för att datorn ska ha de senaste uppdateringarna. Detta kan åtgärda vissa problem med datorn. Kvarstår problemet så kontaktar du skolans utbytesservice.
Vad gör jag om elevdatorn går sönder?
Det kan vara att skärmen slutar fungera, pixlar försvinner, tangenter eller skruvar lossnar, problem med laddning eller att datorn inte startar. Kontakta skolans utbytesservice. Under reparationstiden får du låna en servicedator. Reparationstiden varierar beroende på fel och om delarna finns eller behöver beställas. De filer du vill ha kvar måste finnas sparade i OneDrive. Om du misstänker att det inte är ett problem med hårdvaran, prova alltid att göra en återställning av datorn först, sök och klicka på ’Återställ den här datorn’.
Datorns mjukvara
Datorns operativsystem Windows 11, program och appar räknas som datorns mjukvara. Har du problem med datorns mjukvara kan det räcka med en omstart av datorn eller en ominstallation av programmet eller appen som krånglar. Om problemet kvarstår kan det krävas att datorns operativsystem återställs, vidare instruktioner för hur en återställning utförs finns under fliken ’Elevdator FAQ’.
Problem med Wi-Fi?
Om du har problem med det trådlösa nätverket, men det fungerar för dina kamrater, så gör du på följande sätt:
Kontrollera att Wi-Fi är aktivt på din dator. Det gör du genom att klicka på Wi-Fi-ikonen längst ner till höger, och sedan på pilen till höger om Wi-Fi-knappen. I den bild som då visas kan du se om du är ansluten till skolans nätverk. Är du inte det, så klickar du på anslut.
Om ikonen för Wi-Fi är markerad med blått, och du ändå inte ser skolans nätverk PK-EDU, så kan du behöva koppla en nätverkskabel till datorn. Nätverkskabel kan finns i klassrummen, fråga mentor eller lärare. Starta sedan om datorn, och logga in. Kontrollera igen om du ser skolans trådlösa nätverk. Gör du inte det, så stäng av datorn och prova en gång till.
Om problemet kvarstår, kontakta skolans utbytesservice.
Virus, spam eller spionprogram
Att skydda sig helt och hållet mot datavirus, spam, spionprogram etcetera är inte så lätt. Få personer och företag kan skydda sig 100%. Elevdatorn som du blivit tilldelad har ett bra skydd mot virus, spam och spionprogram. Se punkterna nedan hur du kan undvika att få virus och spam i din dator.
Tips för att undvika virus, spam och spionprogram
Undvik att installera andra antivirusprogram än det som redan finns på datorn.
Vill du installera ett program, så ska det alltid hämtas från tillverkarens hemsida.
Se till att datorns operativsystem Windows 11 är väl uppdaterat.
Undvik s.k. torrentprogram och nedladdning av torrent-filer.
Undvik alla sidor som erbjuder gratis film online.
Undvik att klicka på popup-meddelanden som påstår att du vunnit en ny iPhone, vunnit en resa till Hawaii eller att din dator fått virus.
Undvik att ladda ner bifogade filer eller klicka på länkar i e-postmeddelanden som kommer ifrån okända personer eller företag. Virus kan även spridas via betrodda personer, utan deras vetskap.
Har du problem med virus eller spam? Kontakta skolans utbytesservice.