All inlärning är på något sätt sammankopplad till det motoriska systemets funktion. Läsning är beroende av stabila ögonrörelser – detta är en motorisk förmåga. Skrivning kräver koordination mellan hand och öga med automatiskt stöd av det posturala systemet. Social interaktion kräver förmåga att läsa andras verbala språk och kroppsspråk för att anpassa den egna reaktionen.
En stor del av kommunikation baserar sig på kroppsspråk. Barn som har problem med kroppshållning och koordination har ofta svårt att anpassa sitt eget kroppsspråk till omgivningens behov, vilket påverkar förmågan att läsa och svara på sociala signaler.
Svag impulskontroll och opassande beteende kan vara symtom på denna underliggande omognad.
Genom en sensomotorisk utredning bedöms om en neurolmotorisk utvecklingsfördröjning ligger som grund för elevens svårigheter. Med neurologisk utvecklingsfördröjning menas att primitiva reflexer är aktiva även efter första levnadsåret och/eller att posturala reflexer är outvecklade i tidiga utvecklingsskeenden. Reflexprofilen ger en tillförlitlig bild av det centrala nervsystemets mognad.En neuromotorisk utredning innehåller en bedömning av motorisk mognad; primitiva och posturala reflexer, balansreaktioner (vestibulär funktion) samt syn- och lyssningsfunktioner (visuell och auditiv perception).
Individuellt träningsprogram
Utifrån resultatet av hela utredningen upprättas ett individuellt träningsprogram som ska utföras dagligen i hemmet. Med 6-8 veckors mellanrum kommer eleven på återbesök med sina föräldrar då en ny utredning görs och övningsprogrammet uppdateras. Hela träningsprogrammet tar ca 1-1½ år att genomföra. Programmet avser att undanröja de fysiologiska hindren för barnet lärande.
Kontakt
Kontaktpersoner och våra e-postadresser når du högst upp på sidan under Kontakt+