I bifogad fil finns texthäftet som vi använt istället för bok. Eleverna har arbetat i en uppgift på Teams, där ska deras svar på kriterierna finnas.
Några av dem har jobbat med enklare text + frågor och har pluggmaterial i chattmeddelande från mig på Teams + utskriven kopia.
1. Förklara begreppen
a. Ekologisk hållbarhet
b. Ekonomisk hållbarhet
c. Social hållbarhet
2. Skogsbruk
- Hur (det mesta) skogsbruk går till: Plantering, gallring, slutavverkning (kalhygge)
- Monokultur
- Urskog, biologisk mångfald
- Vad kan skog användas till?
o Vilka produkter produceras med skog som råvara?
o Exempel på hur man kan använda skogen på andra sätt än som råvara?
3. Gruvnäring
- Olika typer av gruvor: Dagbrott, underjordsgruva
- Malm, mineral
- Vad bryts i svenska gruvor?
- Hur påverkas en gruvas närområde – människor, djur och natur?
o Fördelar: Ekonomi, material, samhällsutveckling
o Nackdelar: Miljö, lokalbefolkning, urfolk
4. Turismnäring
- Exempel på turistmål i norra Sverige
- ”Orörd natur” och vad det kan ha med turism att göra
- Ekoturism
- Nationalpark, naturvårdsområde
- Säsongsarbete och vad det har med social hållbarhet att göra
- Hur kan andra intressen ”krocka” med turism?
5. Samernas historia
- Urfolk/ursprungsbefolkning
- Sápmi
- Tvångskristnande, tvångsförflyttningar
- Sametinget
6. Rennäringen
- Varför är rennäringen så viktig för den samiska kulturen? Ekonomi, kultur, identitet.
- Sameby
- Naturbete
- Hur kan andra intressen ”krocka” med rennäringen?
Med hjälp av kunskaperna ovanför ska du kunna koppla begreppen ekologisk hållbarhet, ekonomisk hållbarhet och social hållbarhet till skogsbruk, gruvdrift, turism och rennäring. Du ska kunna diskutera konsekvenser, för- och nackdelar med de olika näringarna, samt vilka intressekonflikter som kan uppstå kring naturresurser i norra Sverige.