Ett fungerande kvalitetsarbete i förskolan och skolan är avgörande för att utbildningen ska kunna främja alla barns utveckling och lärande samt en livslång lust att lära.
Syftet med det systematiska kvalitetsarbetet är att identifiera och prioritera utvecklingsområden för att kunna uppfylla de nationella och kommunala målen. Arbetet ska också skapa delaktighet och dialog om måluppfyllelsen och om orsakerna till eventuella brister.
Utbildningsförvaltningens systematiska kvalitetsarbete
Genom att systematiskt följa upp verksamhetens kvalitet och att analysera vad kvaliteten beror på kan man se när det behövs planeras och genomföras åtgärder. Åtgärdernas effekt utvärderas i samband med nästa uppföljning och så fortsätter kvalitetsarbetet i en ständig process av utveckling.
Inriktningen på kvalitetsarbetet ska vara att uppfylla nationella mål, krav och riktlinjer för utbildningen. Piteå kommun beslutar dessutom om kommunala mål och riktlinjer som verksamheten ska uppfylla och efterleva.
Ett arbete på tre nivåer
Det systematiska kvalitetsarbetet bedrivs på tre nivåer.
Huvudmannanivå
Piteå kommun är huvudman för sina förskolor, skolor och fritidshem. Kommunfullmäktige, kommunens högsta beslutande organ, har det yttersta ansvaret för att utbildningsverksamheten har den kvalitet och de resurser som krävs för att uppfylla de nationella och kommunala målen. Kommunfullmäktige beslutar bland annat om budget samt Barn- och utbildningsnämndens organisation och verksamhetsformer.
Barn- och utbildningsnämnden fullgör Kommunfullmäktiges uppgifter inom skolverksamheten. Nämnden ska följa upp och fatta beslut om utvecklingsarbetet för att de kommunala och nationella målen för verksamheten ska kunna uppnås. Nämnden ska arbeta systematiskt med en årlig internkontrollplan för att säkerställa en god uppföljning av kvalitet och ekonomi samt att verksamheten bedrivs utifrån gällande mål, krav och riktlinjer på ett kostnadseffektivt. Skolchefen ansvarar för att se till att hela skolväsendets föreskrifter följs.
Avdelningsnivå
Avdelningschefer för de tre skolformerna förskola, grundskola och gymnasieskola samt avdelningschef för elevhälsa ansvarar för respektive avdelnings kvalitetsarbete.
Enhetsnivå
Rektor ansvarar för att bedriva ett systematiskt kvalitetsarbete vid sin förskole- eller skolenhet. Elever, lärare och annan personal ska medverka och vårdnadshavare ska ges möjlighet att medverka i kvalitetsarbetet.
Årliga rutiner
Barn- och utbildningsnämnden följer upp, rapporterar och planerar verksamheten utifrån ett schema. Totalt fyra kvalitetsrapporter sammanställs, två per kalenderår.
- Kvalitetsrapport Utbildning arbete näringsliv.
- Kvalitetsrapport Barn och unga.
- Kvalitetsrapport Personal.
- Kvalitetsrapport Livsmiljö, demokrati och öppenhet.
Skolverksamheten styrs utifrån kommunala och nationella mål
För att samordna uppföljningen utifrån den statliga och kommunala styrningen sätts Piteås kommunala strategiska områden som paraplyer över läroplanernas barn- och elevinriktade nationella målområden. När en uppföljning och analys tas fram för samtliga målområden i samband med delårs- och årsredovisning används de senast sammanställda underlagen för varje fördjupning, tillsammans med aktuella kompletteringar.
Beslutsunderlag till barn- och utbildningsnämnden
Beslutsunderlag till barn- och utbildningsnämnden tas fram av via ett processorienterat arbetssätt i dialog mellan förvaltningschef och nämnd respektive mellan förvaltningschef – ledningsgrupp – avdelningschef - rektor.
Kontakt
Förvaltningschef Malin Westling, 0911-69 60 00