För att få göra ett nytt avlopp eller förändra ditt gamla avlopp behöver du göra en ansökan eller anmälan till kommunen.
Ansöka om nytt enskilt avlopp
Ansökan om tillstånd för installation av enskild avloppsanläggning gör du i vår e-tjänst. Du får inte påbörja arbeten innan du fått kommunens godkännande – det vill säga ett tillstånd eller beslut av miljö- och tillsynsnämnden. En avloppsanläggning som saknar tillstånd är olaglig.
För att få en snabb handläggning är det viktigt att du lämnar in din ansökan med alla bilagor som ska finnas med. Mer information om handlingar och ritningar som ska finnas med i ansökan hittar du längre ned på sidan.
Ändring i befintlig avloppsanläggning
Vid ändring av befintlig avloppsanläggning som har tillstånd krävs en anmälan. Du skickar in din anmälan via vår e-tjänst. Anmälningspliktiga åtgärder är sådana som påverkar avloppsvattnets mängd eller sammansättning. Exempel på anmälningspliktiga åtgärder:
- Om du avser att koppla på fler byggnader till den enskilda avloppsanläggningen, t.ex påkoppling av avlopp från ett Attefallshus.
- Om du avser att dra om ledningarna för en avloppsanläggning.
- Om du avser att byta ut delar av avloppsanläggningen som avviker från tillståndsbeslutet för anläggningen.
- Om du ansluter urin från en separett till en befintlig avloppsanläggning.
Avgift
Miljö- och tillsynsnämnden är skyldig att ta ut en avgift för handläggningen av ansökningar om tillstånd och anmälan om ändring, avgiftens storlek bestäms av kommunfullmäktige och finns i kommunens taxa för prövning och tillsyn enligt miljöbalken:
Nytt tillstånd: 7020 kr
Anmälan: 7020 kr
Miljö- och tillsynsnämndens taxor hittar du under Länkar