Nu kör vi! Socialtjänstens ledning tar ut riktningen för en stark socialtjänst tillsammans med medarbetarna. Satsningen 100 förbättringar presenterades under årets kvalitetsmässa för representanter från socialtjänstens arbetslag, socialnämnd och arbetsledning.
Tillsammans, utveckling, samarbete och mod var några av mässans ledord. Fredrik Sjömark, socialchef, Eva Börjesson Öman, biträdande socialchef och Sven-Gösta Pettersson, socialnämndens ordförande inledde mässdagarna med att berätta om den förändringsresa som socialtjänsten påbörjat och den nya organisation som träder i kraft i år.
– Vi ska möta framtiden genom att göra oss starkare och mindre kostsam för en så bra socialtjänst som möjligt till så många som möjligt i vårt Piteå. Det handlar inte längre om att springa fortare eller jobba hårdare i vår verksamhet, vi ska hitta nya sätt att arbeta, sa Fredrik Sjömark.
Nyckeln till framgång är att arbeta med både kvalitet och arbetsmiljö inom ramen för ekonomi och personella resurser.
– Därför är 100 förbättringar vårt mål under 2020, hälften kopplade till arbetsmiljö och hälften kopplade till kvalitet på den service och vård vi levererar till våra medborgare, brukare, klienter och patienter, sa Eva Börjesson Öman.
23 förbättringar är sjösatta
Under mässdagarna lanserades 23 förbättringar som presenterades som en posterutställning i foajén utanför Black box på Acusticum. Flera av förbättringarna presenterades närmare i programmet, bland dem den nya organisationen med ny ledning. Avdelningscheferna introducerades på scen till den musik de själva valt och intervjades kort av moderator Eva Karlsson Sjölander.
Under eftermiddagen presenterades sex förbättringsarbeten i seminarieform; en utbildningsplattform på webben riktad till personliga assistenter, ett teambaserat arbetssätt för utskrivningsprocessen från slutenvården, en helt ny e-tjänst för orosanmälan, en robotkatt som skapar lugn på Roknäsgården, utbildningstjänster för sjuksköterskor som möjliggör kompetenshöjning under arbetstid och Tidsam – ett samarbetsprojekt med öppenvårdspsykiatrin för att stötta personer med psykossjukdom och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar att komma i sysselsättning.
Mässan avslutas med en prisceremoni till de tre bästa förslagen på förbättringar som varje medarbetare eller verksamhet kan göra själv: Vara goda ambassadörer för sitt arbete, både privat och på jobbet (Eva Burman, daglig verksamhet), arbeta med positiva och erfarna handledare och längre introduktion för nya medarbetare (Laila Sohlman med kollegor på Trädgårdens äldrecentra) och prova ett nytt sätt att schemalägga för att öka hälsa och trivsel på jobbet (Katarina Winnberg, Källbogården).
Socialchef Fredrik Sjömark tackar för fantastiska dagar:
– Det är precis så här vi vill arbeta, med medarbetardriven utveckling. Riktningen i förändringsresan står politiken och vi i ledningen för, men lösningarna i bygget av vår socialtjänst måste vi hitta tillsammans, i team över avdelningsgränser och i samverkan med andra aktörer. Det krävs ett helt samhälle för att driva en bra socialtjänst.