Piteå kommun har genomfört ett omfattande projekt för att stärka arbetet kring nationella minoriteter i kommunens förskolor och skolor. Projektet, som initierades med en projektplan från 2021, syftar till att göra minoriteterna till en självklar och synlig del av verksamheten samt att utbilda personal i de nationella minoriteternas kultur och språk.
Nya undervisningsmaterial och resurser på väg
Inom projektet har kommunen utvecklat inkluderande undervisningsmaterial för förskolor och skolor. Bland annat kommer alla enheter att få "minoritetslådor" som innehåller kunskapskort, lekmaterial och annat undervisningsmaterial som ger barnen möjlighet att lära sig mer om Sveriges nationella minoriteter på ett engagerande sätt. Dessutom har kommunen köpt in flaggor, böcker och andra pedagogiska resurser för att stötta arbetet.
Utbildning och kartläggning
För att säkerställa att personalen har rätt kompetens har en omfattande kartläggning av kunskaper genomförts, och föreläsningar med experter inom minoritetsfrågor har hållits. Ett nytt digitalt material och en webbaserad plattform har också tagits fram där pedagoger kan hämta fördjupningsmaterial.
Framtidens förskola och skola i Piteå
Piteå kommun deltog nyligen i sitt första öppna samråd för nationella minoriteter, där besökarnas idéer och önskemål samlades in. Ytterligare samråd planeras för att stärka dialogen framåt. Arbetet med nationella minoriteter är en central del av kommunens mål att skapa en inkluderande och medveten utbildningsmiljö.
- Vi vill att arbetet med nationella minoriteter ska vara en självklar del av barnens vardag. Genom utbildning och nytt material kan vi ge barnen en ökad förståelse för Sveriges kulturella mångfald redan från tidig ålder, säger Louise Nilsson på Familjens Hus.
Med satsningen på långsiktiga strukturer och nära samarbeten hoppas kommunen kunna lägga grunden för ökad förståelse och respekt för olika kulturer i Piteås förskolor och skolor.