Samhällsbyggnadsnämnden föreslår att avgift införs från första timmen på parkeringar i centrala stan. Förslaget är en del i nämndens internbudgetarbete och är nödvändigt för att nå en budget i balans, samtidigt som det skapar ett bättre parkeringsflöde i centrala stan. Slutligt beslut i frågan ska fattas av kommunfullmäktige.
Förslaget som klubbades av nämnden innebär att den avgiftsfria parkeringstiden tas bort, om kommunfullmäktige beslutar att gå på samhällsbyggnadsnämndens linje. Aktuell timtaxa föreslås gälla från första timmen på alla parkeringsplatser inom den bruna zonen* i centrum där det tillåts att stå länge än 30 minuter. För parkeringshusen Stadsberget, Älgen och Leoparden samt parkeringarna på Kvarteret Bangården och Malmgatan, föreslås en lägre avgift per timme, 10 kr.
Arbetet med nämndens internbudget för 2025 handlar om att göra strategiska och medvetna val så att de lagstadgade uppdragen klaras av. För att skapa balans i budgeten krävs flera åtgärder.
– Ökade intäkter är en viktig åtgärd för att uppnå en hållbar budgetbalans. Att införa parkeringsavgift från första timmen ger en stor intäktsökning där kostnader kopplade till parkeringsverksamheten, som underhåll och hyror, får täckning i budgeten, säger Magnus Nyström, samhällsbyggnadsnämndens ordförande.
Beslutsförslaget som nämnden lägger fram kommer också främja en stadskärna som är tillgänglig för alla. Genom att införa parkeringsavgifter från första timmen skapas bättre ruljangs på parkeringarna och ett bättre trafikflöde. I förlängningen kan en genomtänkt parkeringspolitik också bidra till en minskad miljöpåverkan från luft, buller och växthusgaser, samt att fler väljer att gå, cykla eller åka kollektivt, vilket stärker folkhälsan.
Historiskt är parkeringsfrågor något som engagerar medborgarna, eftersom tillgången till parkering påverkar vardagslivet, handeln och stadens utveckling.
– Jag förstår att förslaget kan upplevas som en stor förändring för många. Vi har tittat på olika scenarion men bedömningen som nämnden gör är att den här förändringen som är nödvändig för att nå en budget i balans, säger Magnus Nyström.
Anledningen till en föreslagen lägre avgift i parkeringshusen och på vissa tomtmarksparkeringar är ett försök till att få fler att välja att parkera där. Dessa parkeringar har gemensamt en låg beläggningsgrad. Att få in bilar i parkeringshusen underlättar driften av gatan speciellt under vintertid då det ska snöröjas.
Det är kommunfullmäktige som slutligen kommer att besluta i frågan. Det görs senare under våren 2025.
* Bruna zonen (kartbild, öppnas i nytt fönster)