Nu står det klart att Solander Ring är det vinnande förslag i den internationella arkitekttävlingen Europan 17 | Living cities. Den internationella jury som bedömt bidragen har också utsett ett andra pris och en hedersomnämnande. Nu ska förslagen bearbetas i en workshop för att se hur de kreativa bidragen kan användas i utvecklingen av Piteå.
Piteå kommun och Trafikverket medverkar tillsammans i den internationella arkitekttävlingen med tävlingsområdet vid Sörfjärden och Södra hamn, för att få idéer och inspiration inför arbetet med stadsutvecklingen kopplat till bygget av Norrbotniabanan.
Nu fortsätter arbetet framåt, där en fortsatt samarbete med vinnande arkitekter kan vara en möjlighet. Både kommunen och Trafikverket är mycket nöjda med deltagandet och de spännande lösningar som kommit in.
Två pristagare och en hedersomämnande
Det är en internationell jury som haft uppdraget att bedöma bidragen och de har nu kommit fram till följande resultat:
1:a pris: Solander Ring. A vision for a social, connected, and climate-resilient Piteå
Arkitektteam från Amsterdam, Nederländerna
Motivering
"Solander Ring vittnar om god kunskap om platsen och hög hantverksmässig nivå. På ett övertygande sätt uppvisas kvalitet i helhetstänk kring väl studerade stadsrum som samlar sig kring två strategiskt viktiga punkter; stationens välplacerade och studerade platsbildningar och den ringformade brons placering. Övriga två broar är logiska konsekvenser av den övergripande gröna ringen runt staden, som på ett enkelt och intresseväckande sätt accentuerar och gestaltar barriärbrytande kopplingar. Campusparken söder om stationen indikerar en intressant och trovärdig ansats som bör studeras ytterligare i sin helhet, potentiellt fungerande som en språngbräda framåt beroende på industriell utveckling intill."
Se komplett tävlingsbidrag (länk)
2:a pris: Reclaiming territories
Arkitektteam från Köpenhamn, Danmark
Motivering
"Reclaiming Territories belyser två strategiskt valda punkter för barriärbrytande korsningar. Att pröva en undergång i förlängningen av Uddmansgatan, med det välfunna greppet att förkorta avståndet i passagen och skapa mer grönska mot sjön genom att föra vägen och järnvägen närmare varandra, betraktas som särskilt intressant. Initiativet att skapa en attraktiv offentlig plats längs den gröna ringen runt staden är välgenomtänkt, och den föreslagna bebyggelsen sydväst om spåret inspirerar till intressanta diskussioner om framtida utveckling."
Se komplett tävlingsbidrag (länk)
Hedersomnämnande: Lagom
Arkitektteam från Bioglio, Italien
Motivering
"Förslaget tar ett starkt grepp genom att utgå ifrån strandlinjens kvaliteter och potential som besöksmål på regional nivå, för att sedan utveckla idén djupare i detalj med fokus vid stadsfront och station. Föreslaget stationsläge kan ses som manifestationen av ett sådant besöksmål. Förslaget ställer den intressanta frågan om vad en station i brytpunkten mellan stad och natur kan vara, och väljer den uppfriskande approachen att som utgångspunkt för stationens gestaltning vilja göra det möjligt att bryta igenom barriären både för människor och natur."
Se komplett tävlingsbidrag (länk)
För att se vilka som ingått i arkitektteamet, se nedan.
- De vinnande förslagen har presenterat lösningar för de komplexa frågeställningar som fanns med i tävlingen, bland annat hur vi kan länka ihop stadskärnan med området vid Sörfjärden och överbygga den barriäreffekt som finns bland annat på grund av Timmerleden och järnvägen. De kommer att vara mycket värdefulla i vårt arbete med kommande planprogram, säger Florian Steiner, stadsarkitekt Piteå kommun.
Workshop med vinnarna för att se hur idéerna kan utvecklas
Piteå kommun och Trafikverket kommer nu att genomföra en workshop med de vinnande teamen där möjligheterna för ett framtida samarbete undersöks. Tänkbara scenarion är att de vinnande teamen kan bidra med skisser, utredningar och studier i både kommunens och Trafikverkets planering kring Norrbotniabanan. Det kan också finnas en möjlighet att det vinnande teamet kan vidareutveckla sitt tävlingsbidrag.
- En stor fördel är att såväl kommunen som Trafikverket kan upphandla de vinnande teamen, vilket ger goda möjligheter för ett fortsatt bra samarbete kring den framtida utformningen av området, säger Pär Fleuron, Trafikverket.
I april 2024 kommer Europan Sweden anordna en prisutdelningsceremoni för de vinnande teamen som deltagit i de fem svenska tävlingsorterna.