Piteå kommun antog 2018 en Fördjupad översiktsplan för Norrfjärden som är ett av kommunens fem Landsbygdscentra med en betydande service för sitt omland. Sedan handlingen antagits har området kring Piteå kommun utvecklats med exempelvis nya etableringar av större industrier samt att planeringen av Norrbotniabanan har framskridit. För att möta upp den utveckling som har skett i Regionen samt planer på en eventuell Regional Hållplats av Norrbotniabanan har Piteå kommun valt att lägga till ett kapitel till befintlig Fördjupad Översiktsplan.
Ett kapitel till befintlig fördjupning kan visa på den goda utveckling som kommunen planerar inför kommande år. Kapitlet ska visa på hur många personer som ryms inom de, i ÖP och FÖP utpekade områden för boende och byggande.
Till detta kompletteras handlingen med ytterligare utpekande på områden lämpliga för tillväxt. En regional stationsplats för Norrbotniabanan i Norrfjärden ser Piteå kommun som en möjlighet för tillväxten att ta en snabbare takt än om stationen uteblir.
Beslut gällande Norrbotniabanans dragning samt placering av en eventuell regionalt stationsläge ägs av Trafikverket.
Kapitlet ska ses som en utveckling av den beslutade Fördjupade översiktsplanen (antagen i Piteå kommuns fullmäktige 2018) och ett verktyg för fortsatt utveckling av kommunens planer. Koncentrationen i bilagan handlar om boende, byggande samt kommunikationer.
För att förtydliga vilka handlingar som ingår i samrådet har det beslutats att ett samråd 2 ska hållas. Till detta samråd ställer kommunen ut samtliga handlingar som gäller för FÖP Norrfjärden.
Efter noggrann jämförelse av befintlig Miljökonsekvensbeskrivning (MKB) och nya utpekanden har Piteå kommun konstaterat att de senare inte medför betydande nya miljökonsekvenser. Likartade åtgärder för landsbygdscentra, förtätning och infrastrukturåtgärder förekommer i båda. Trots en marginellt högre grad av bostäder och verksamhetsområden, bedömer vi att den ursprungliga MKB:n förblir relevant. Den befintliga infrastrukturen kan användas effektivt, och revideringen tar hänsyn till miljökvalitetsmålen. Sammantaget framhäver denna analys att en ny MKB inte krävs, och den ursprungliga bedömningen förblir applicerbar. Då planförslagen för alla de olika landsbygdscentra, och de nya utpekandena i FÖP Norrfjärden, till stora delar innehåller likartade åtgärder såsom förtätning och att stärka respektive Landsbygdscentra liksom åtgärder för kollektivtrafik samt förbättrade gång- och cykelvägar beskrivs påverkan på miljökvalitetsmålen generellt i MKB:n. Nya konsekvenser kommer att behandlas i det nya kapitlet.
I samrådet ställs följande handlingar ut, det är dock bara det nya kapitlet med tillhörande konsekvenser samt mark- och vattenanvändningskarta som det samråds om:
Har du redan lämnat synpunkter i samråd 1 tar vi de i beaktande. Om kompletteringen ändrar/tillför nya synpunkter skickar du in dessa.