På Böle förskola genomfördes under läsåret 2021-2022 ett eTwinning-projekt som hette ”Little Red Riding Hood around Europe”. För sitt projekt har förskolan för tredje gången vunnit årets eTwinningpris. Det är lärarnas sinnrika undervisningssamarbeten med andra europeiska skolor för att främja internationell förståelse bland eleverna som prisas.
Initiativtagare till projektet är Karin Ceder förskollärare i Piteå kommun. Hon är ambassadör för eTwinning och har varit med i samarbetet sedan 2013. I projektet hade Böle förskola gemensamma aktiviteter med skolor i Storbritannien, Frankrike, Spanien, Italien och Polen.
- Vi hade möten med barnen i de andra länderna online, där de sjöng för och med varandra. Barnen lärde sig de viktigaste orden i Rödluvan och vargen på engelska. I projektet skulle de också berätta om en känd konstnär från det egna landet och prova på att måla som någon av dem. Detta blev ett virtuellt galleri, som sammanställdes, berättar Karin Ceder, förskollärare på Böle förskola.
Förutom äran får förskolan ta emot 5 000 kronor för inköp av teknik för framtida digitala samarbeten och bjuds in att delta i en internationell eTwinning-konferens.
Piteås förskolor och skolor har under EU:s förra programperiod samarbetat med 15 europeiska länder i 80 partnerskapsprojekt. Med det är Piteå bland de bästa kommunerna i Sverige på att nyttja dessa möjligheter.
- Det är oerhört glädjande att Piteå ligger i framkant när det gäller internationella samarbeten, engagerande arbetssätt och digitala verktyg. Det är tack vare det arbete som vår kunniga och erfarna personal utför, säger Malin Westling, skolchef i Piteå kommun.
Om projektet Little Red Riding Hood around Europe
Förskolan arbetade med sagan på många olika sätt, läste flera olika versioner av sagan, målade, gjorde en egen version av sagan, barnen lekte sagan, använde olika digitala verktyg som BlueBot och Ipad, gjorde en egen sång om sagan och bakade som Rödluvan. Det skapades även en Instagram-sida med recept från projektet.
Barnen deltog i gemensamma aktiviteter, som till exempel en Rödluvan-yoga. Trots att alla inte förstod engelska, så kunde de delta utan problem.
- Det var fantastiskt hur barnens intresse för sagan höll i sig under hela projektet. Vi började jobba med Rödluvan i början av september och höll sedan på fram till slutet av maj, ändå tröttnade de inte på sagan. När vi sedan i juni läste en version av sagan som vi inte hört tidigare, satt de som tända ljus och lyssnade! De tyckte också att det var tråkigt att projektet tog slut. Barnens engagemang bidrog mycket till att det blev ett så lyckat projekt, de gillade verkligen det vi gjorde, säger Karin Ceder.
eTwinning är en del inom Erasmus+
eTwinning är en del inom Europeiska unionens program Erasmus+ som ger möjligheter för skolor att samarbeta digitalt i internationella partnerskap. Hundratusentals lärare från 44 länder har gått med i programmet och oräkneliga digitala samarbeten genomförs mellan förskolor, grundskolor och gymnasieskolor runt om i Europa. Varje år utser UHR vinnare av det svenska eTwinningpriset bland de mest kreativa eTwinningprojekten i landet. Juryn består av representanter från Skolverket, Specialpedagogiska skolmyndigheten, Sveriges Lärare och Universitets- och högskolerådet (UHR).