Piteå kommuns satsning på forskning i skolan ger avtryck utanför Sverige. Just nu medverkar Kristina Hansson, vetenskaplig ledare vid utbildningsförvaltningen i den stora europeiska forskningskonferensen ECER 2018 i Bolzano, Italien. Där presenterar hon tillsammans med forskargruppen i Piteå fyra olika studier.
Över 3000 utbildningsvetenskapliga forskare är på plats i Bolzano för att dela med sig av sina forskningsresultat och knyta nya kontakter.
Kristina Hansson presenterade, tillsammans med Per-Olof Erixon, professor i pedagogiskt arbete vid Umeå universitet, resultaten av en intervjustudie av magisterstuderande lärare med titeln Academisation and Teachers dilemmas. Studien ingår i forsknings och utvecklingsprojektet Kampen för läraryrkets kunskap som är finansierat av forskningsmedel från Umeå universitet och Piteå kommun.
Inger Erixon Arreman, docent, Umeå universitet, institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap och projektledare för forskningsprojektet Kampen för läraryrkets kunskap presenterade studien Reforms for scientific-based education and proven experience in Sweden - academisation of teachers or teachers as transmitters of market-oriented policies?
Under konferensen presenterar forskargruppen också studierna Career Teachers' Possibilities, Dilemmas and Professional Identity Constructs in Local Practice in the Light of a National Career Reform – a Study Outline
I forskargruppen ingår Kristina Hansson, vetenskaplig ledare, Piteå kommun, Ulrika Bergmark, skolforskare, Piteå kommun och biträdande professor vid Luleå tekniska universitet, Inger Erixon Arreman, docent, Umeå universitet, Per-Olof Erixon, professor i pedagogiskt arbete, Umeå universitet och Stina Westerlund, universitetslektor i pedagogiskt arbete, Umeå universitet.
Forskningskonferens ECER 2018 pågår 4-8 september.