Under elevernas höstlov arrangerades i vanlig ordning Kunskapsveckan i Umeå, en fortbildningsinsats där lärare och rektorer kan få ta del av aktuell forskning och utvecklingsarbete som rör skolan. FoU-teamet åkte dit för att presentera kommunens arbete med forskning och utveckling under rubriken Vetenskaplighet är som en muskel som behöver regelbunden träning – ett FoU-teams strategiska och konkreta arbete med forskning och utveckling i skolan. Vid sessionen presenterade också FoU-teamets Ulrika Bergmark och Stina Westerlund från Umeå universitet sin forskning om lärares professionella utveckling, förstelärare och rektorer. FoU-teamet och Stina Westerlund passade också på att arbeta med en studie om att starta upp utvecklingsprocesser i skolan. Arbetet med studien, som ska resultera i en artikel, fortsatte även under två skrivardagar veckan därpå.
Terminens sista MULF-talk, med temat Professionell utveckling – SKUA-insatsens effekter och lärares kunskapssyn, ägde rum den 15 november. Seminariet inleddes med att Linda Wikström från FoU-teamet och Erica Lövgren, förstelärare vid Norrbyskolan, presenterade sin studie av hur lärare och rektorer ser på SKUA-insatsens effekter. Därefter berättade Kristina Hansson, Piteå kommuns tidigare vetenskapliga ledare, och Per-Olof Erixon, professor vid Umeå universitet, om en nyligen publicerad studie om magisterutbildade lärares kunskapssyn: Teachers’ personal epistemologies and professional development (Erixon & Hansson, 2022). Vid seminariet var det i vanlig ordning möjligt att delta både digitalt och på plats.
![](/contentassets/4645a5f770bf480eb5656afd79c89c8d/bild-2-fou-nytt_800x334.jpg)
Linda Wikström, förstelärare i FoU-teamet, MULF-talk den 15 november.
![](/contentassets/4645a5f770bf480eb5656afd79c89c8d/bild-3-fou-nytt_800x334.jpg)
Erica Lövgren, förstelärare vid Norrbyskolan, MULF-talk den 15 november.
![](/contentassets/4645a5f770bf480eb5656afd79c89c8d/bild-4-fou-nytt_800x334.jpg)
Kristina Hansson, tidigare vetenskaplig ledare i Piteå kommun och Per-Olof Erixon (via länk), professor vid Umeå universitet, MULF-talk den 15 november
Den 17 november höll Skolforskningsinstitutet ett symposium i Stockholm på temat Praktiknära skolforskning – erfarenheter, dilemman och framtidsspaningar. Huvudtalare var Ulrika Bergmark som också deltog i den efterföljande paneldebatten. Vid symposiet deltog även Sara Viklund. Efter de gemensamma föreläsningarna hölls parallella seminarier där resultat från olika praktiknära forskningsprojekt presenterades.
![](/contentassets/4645a5f770bf480eb5656afd79c89c8d/bild-5-fou-nytt_800x334.jpg)
Ulrika Bergmark föreläser om Praktiknära forskning i förskola och skola: Varför, vad och hur? Skolforskningsinstitutet i Stockholm.
![](/contentassets/4645a5f770bf480eb5656afd79c89c8d/bild-6-fou-nytt_800x334.jpg)
Panelsamtal på temat Framtidsspaningar inom praktiknära skolforskning, Skolforskningsinstitutet i Stockholm.
Apropå Skolforskningsinstitutet är det med stor glädje vi konstaterar att forskningsprojektet Läskraft, som forskare från Luleå tekniska universitet och Umeå universitet utarbetat i nära samverkan med lärare från Piteå kommun, blev ett av åtta projekt som beviljats medel i årets utlysning av forskningsbidrag. Läskraft består av tre aktionsforskningsprojekt med fokus på skönlitteratur och kommer att genomföras i grund- och gymnasieskolan 2023–2025.
![](/contentassets/4645a5f770bf480eb5656afd79c89c8d/bild-7-fou-nytt_800x334.jpg)
Sara Viklund (Piteå kommun och Umeå universitet), Ulrika Bergmark (Piteå kommun och Luleå tekniska universitet), Linda Wikström (Språkslussen) och Charlotta Melander (Strömbackaskolan).
![](/contentassets/4645a5f770bf480eb5656afd79c89c8d/bild-8-fou-nytt-800.jpg)
Annbritt Palo och Lena Manderstedt (Luleå tekniska universitet), Maria Karlsson (Backgårdsskolan) och Maria Löfgren (Umeå universitet).
De tre forskningscirklarna som pågår i grundskolan, gymnasieskolan och vuxenutbildningen har fortsatt sitt arbete under november. Vid träffarna har deltagande lärare utvecklat sina syften och frågeställningar och diskuterat val av metod. Till nästa träff i februari kommer lärarna att samla in dokumentation (empiri) till de mindre utvecklingsarbeten som genomförs inom ramen för forskningscirklarna.
En grupp förskollärare i Piteå kommun deltar under läsåret i ett projekt som heter Didaktisk utvecklingsdialog i förskolan (DUF). Projektet går ut på att förskollärare skriver texter där de beskriver dilemman de möter i sin undervisning och hur dessa kan hanteras. Därefter skriver forskare och förskollärare reflektioner över de olika texterna. I november har fyra förskollärare från Piteå lämnat in sina dilemmatexter och nästa steg är att ”reflektörerna” tar sig an texterna. Avslutningsvis kommer alla texter att samlas i en bok som ges ut av Studentlitteratur.
FoU-teamet