En av oktobers stora händelser på FoU-fronten är att det har kommit ett nytt nummer av Utbildningsförvaltningens populärvetenskapliga tidskrift Forskning och utveckling i skola och förskola (Fufos). Detta nummer innehåller fem artiklar, varav två är skrivna av lärare och forskare verksamma i Piteå kommun.
- Läsutveckling i samverkan – när skola och hem möts i ett digitalt lästräningsprogram av Tina Arnold, Agnes Strandberg och Catarina Björnsson handlar om en samverkansmodell mellan hem och skola för att arbeta med läsutveckling hos elever i årskurs 2–6 i behov av avkodningsträning.
- ”När alla vet, då blir det lugnt”: Tydliggörande pedagogik i musik- och dansundervisningen av Anna-Karin Hagström, Carolin Kårén, Sara Lockby, Sigurd Löf, Sofia Nilsson, Aino Sundstedt och Stefan Wester beskriver hur musik- och danslärare kan använda tydliggörande pedagogik för att skapa förutsättningar för alla elevers lärande i musik- och dansundervisningen.
- ”Jag tror att jag lär mig bäst när jag jobbar med andra”. En kvalitativ intervjustudie om elevernas upplevelse av grupparbete i hem- och konsumentkunskap av Magdalena Eriksson Klockare och Karin Herolf syftar till att få en djupare förståelse för elevers upplevelse av arbetsmetoden grupparbete inom det praktiska arbetet i ämnet hem- och konsumentkunskap.
- I Lek, delaktighet och ökad inkludering: Så skapar förskolan förutsättningar för alla barns delaktighet i gemensam lek av Viktor Långdahl undersöks hur personal kan skapa förutsättningar för alla barn kan vara delaktiga i gemensam lek på förskolan.
- AI i undervisningen – från fusk till framtidstro av Ulrika Bergmark, Caroline Graeske, Johanna Jonsson, Maria Karlsson, Sara Viklund, Christina Wiklund och Linda Wikström utforskar hur AI och specifikt chattbottar (ex. ChatGPT) påverkar undervisning, lärarroll och elevers lärande samt vilka utmaningar och möjligheter som lärare upplever.
Vi hoppas att många ska hitta till dessa artiklar och bli inspirerade, så sprid dem gärna till andra som kan vara intresserade. Nästa deadline för artiklar till Fufos är den 31 januari. Vi i FoU-teamet har tillsammans med Caroline Graeske från Luleå tekniska universitet påbörjat en ny studie som behandlar AI ur ett elevperspektiv. Under oktober har vi genomfört sex fokusgruppsintervjuer med elever från högstadiet och gymnasiet för att undersöka deras erfarenheter av AI i undervisningen.
I början av oktober genomfördes läsårets första möte med Piteå utbildningsvetenskapliga råd. Vid mötet diskuterades bland annat förslaget om professionsprogram, vars remissperiod avslutades den 25 oktober, och Johanna Jonsson, kommundoktorand med inriktning förskolan, berättade om sin forskning. Vid mötet valdes tre nya ledamöter in i PUR: Bodil Johansson som förskollärarrepresentant, Monica Thelin som rektorsrepresentant för förskolan och Joakim Wallstén som gymnasielärarrepresentant.
1–3 oktober arrangerades SWERA-konferensen (Swedish Educational Research Association) online med Stockholms universitet som värduniversitet. Temat för konferensen var Akademisk frihet inom och för det pedagogiska kunskapsområdet. Doktorandrådets förkonferens hade samma tema och vid Doktorandrådets årsmöte valdes Sara Viklund från FoU-teamet till ordförande för verksamhetsåret 2024–25.
Den 10 oktober åkte FoU-teamets Ulrika Bergmark och Maria Karlsson till Mälardalens universitet, Eskilstuna, för att presentera Utbildningsförvaltningens FoU-arbete under rubriken Forskningsbaserad skolutveckling – hur man kan bygga en FoU-miljö i en mellanstor kommun.
Maria Karlsson och Ulrika Bergmark vid Mälardalens universitet
Maria Karlsson och Ulrika Bergmark presenterar FoU-miljön vid Utbildningsförvaltningen i Piteå kommun.
Den lokala FoU-miljön var också temat då Per-Åke Rosvall, professor vid Umeå universitet och handledare för kommundoktorand Sara Viklund träffade FoU-teamet vid ett besök i Piteå den 17 oktober.
Under oktober har forskningscirklarna om AI i skolan (grund- och gymnasieskolan), Critical Response Process (Musik- och dansskolan), elevers engagemang för läsning (Strömnäs skola) haft träffar. Så här i början av processen handlar det främst om att ringa in området och formulera syfte och frågeställningar till den studie eller det utvecklingsarbete som genomförs inom ramen för forskningscirklarna.
Ulrika Bergmark och Sara Viklund från FoU-teamet har under månaden fördjupat sig i forskning om elevers mående och resultat med särskilt fokus på flickor. Den forskningsöversikt de skrivit kommer att presenteras i början av nästa nätverksträff den 27 november kl 15.00-17.00 i Pitholmsskolans matsal. Då kommer också skolkuratorerna Frida Andersson och Tove Östling att berätta om en intervjustudie som de gjort på temat. Anmäl er gärna till denna träff! Det går också bra att anmäla sig till nästa MULF-talk den 11 november kl 15.00-16.30 (digitalt). Då är temat examensarbete i samverkan och Emilia Holmberg, Iris Rosengren Larsson och Lillemor Eriksson kommer att berätta om sina erfarenheter av projektet, som numera är permanentat. Emilia kommer också att berätta om innehållet i sitt examensarbete och dessutom medverkar Lena Manderstedt, Annbritt Palo och Agnes Strandberg från Luleå tekniska universitet.
För förskolans del så har kommundoktoranden Johanna Jonsson i samråd med rektorerna erbjudit sig att vara dialogpartner i förskolornas utvecklingsarbete. Detta innebär att hon åker ut till olika förskolor inom kommunen för att diskutera aktuella frågor som förskolorna arbetar med. Under oktober har två träffar genomförts med rektorer och förskollärare och dessa träffar har handlat om hur man kan förankra det vetenskapliga förhållningsättet i praktiken samt hur man kan tänka kring att arbeta i teman, projekt, och processer när det kommer till förskolans undervisning