FoU-nytt september
Vi i FoU-teamet hoppas att ni har haft en skön sommar och laddat batterierna inför de aktiviteter som anordnas i höst med fokus på forskning och utveckling. Från FoU-teamets sida har vi glädjen att meddela att vi fått förstärkning i FoU-teamet under detta läsår. Externa medel har möjliggjort att Magdalena Norén från Strömbackaskolan kommer att arbeta med teamet 10 % vid sidan av sin ordinarie förstelärartjänst vid skolenhet Munin.
Magdalena Norén, Strömbackaskolan, arbetar med FoU-teamet 2024–25
Vi är mycket glada över att Magdalena ska arbeta med oss, inte minst som det är mycket på gång i FoU-miljön. Till exempel kör flera forskningscirklar i gång:
- Lärare från grund- och gymnasieskolan utforskar AI i skolan.
- Musik- och dansskolans lärare undersöker feedbackmetoden Critical Response Process.
- Lärare från Strömnäs skola arbetar med att öka elevers engagemang för läsning.
- En grupp förskollärare fortsätter fjolårets utvecklingsarbete om undervisning i utemiljön.
Forskningscirkel vid Strömnäs skola
Förra läsåret genomfördes ett handledarkollegium och deltagarna har, tillsammans med ett par nytillkomna, valt att fortsätta i det som nu går under benämningen Handledarkollegium 2.0. Handledarkollegiet hade sin första träff i september.
Läsårets första nätverksträff var den 28 augusti. Temat för läsårets nätverksträffar är skolnärvaro och psykiskt mående samt hur dessa faktorer påverkar skolresultaten. Temat har valts utifrån att det finns ett stort behov i kommunen att arbeta med dessa frågor. Vid den första träffen presenterade Fredrika Selberg Zolland, doktorand vid Luleå tekniska universitet, aktuell forskning om skoltillhörighet, och Monica Sköld och Thomas Andersson från Närvaroteamet, Piteå kommun, berättade om sitt arbete. Nästa nätverksträff är den 27 november.
Fredrika Selberg Zolland föreläser om skoltillhörighet
Monica Sköld och Thomas Andersson från Närvaroteamet, Piteå kommun
Den 9 september genomfördes det första av läsårets fyra MULF-talkseminarier. Denna gång var det Isabel Lidström Edelbro, Linnea Ökvist, Stacy Lundström och Elisabeth Sandlund från Bergsviksskolan och Jävre skola samt Maria Karlsson, Lillemor Eriksson och Charlotte Nyman från Backgårdsskolan och Sjulsmarks skola, som berättade om två projekt som genomförts med stöd från Specialpedagogiska myndigheten (SPSM). Det gemensamma temat för seminariet, som hölls online, var Utbildning för alla elever – möjligheter och framgångsfaktorer med hjälp av SPSM-stöd. Nästa MULF-talk handlar om examensarbete i samverkan och genomförs online den 11 november.
Forskningsbevakning är ett av de områden som teamet försöker arbeta med. I början av terminen skickade vi därför ut en sammanställning av främst avhandlingar, men också en del artiklar, som kan vara av intresse för verksamma i kommunens skolor. Tanken är att en sådan sammanställning ska skickas ut i början av varje termin för att inspirera och underlätta för fler att ta del av forskningsresultat.
I slutet av augusti presenterade Sara Viklund, kommundoktorand, sin pågående forskning vid den internationella ISCAR-kongressen (International Society for Activity Theory Research) i Rotterdam. Hon deltog också i doktorandernas förkonferens.
Sara Viklund presenterar vid ISCAR
FoU-teamet har också åkt på kurser inom Erasmus+. Ulrika Bergmark och Sara Viklund har åkt på en kurs i Foligno, Italien, för att fördjupa sina kunskaper om AR (Augmented Reality) och VR (Virtual Reality) inför kommande forskningscirkel. Linda Wikström har åkt till Florens, Italien, för att lära sig mer om transspråkande och om hur AI kan användas i språkundervisning med nyanlända elever.
Ulrika Bergmark testar VR-glasögon
I mitten av september träffade nätverket för vetenskapliga ledare i skolverksamhet, VALS, Skolverksrepresentanter för att diskutera det kommande professionsprogrammet och hur de kompetenser som finns i nätverket kan bidra till Skolverkets arbete. Sammankallande för VALS är Ulrika Bergmark och det går att läsa om nätverket på vår FoU-sida på webben. Apropå webben så har våra sidor där fått ett nytt utseende för att fungera bättre för dem som besöker sidorna via mobiltelefon.
September avslutades med att FoU-teamet åkte till Kungsbacka för att utbyta erfarenheter om arbetet med forskning och utveckling, en resa som möjliggjordes genom att vi sökt och fått medel från Jerringfonden. I Kungsbacka fick vi möta bland annat lektorer, samverkansdoktorander och utvecklingsledare, ta del av olika samverkansprojekt, diskutera systematiskt kvalitetsarbete och göra verksamhetsbesök. Vi åkte också till Partille kommun för att få veta mer om ett samverkansprojekt om skolfrånvaro.
Presentation av Utbildningsförvaltningens arbete med forskning och utveckling
Stående: Sara Viklund, Christina Wiklund, Linda Wikström, Maria Karlsson och Johanna Jonsson. Sittande: Ulrika Bergmark och Helena Sagar
Helena Sagar berättar om Kungsbackas forsknings- och utvecklingsarbete
Vi besökte också bokmässan för att få inspiration inför det fortsatta arbetet med undervisning på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet samt de olika fokusområden som teamet arbetar med under läsåret. Vi lyssnade bland annat på Skolforskningsinstitutets presentation om hur de arbetar med forskningsöversikter, på föreläsningar om litteraturundervisning och besökte montrar med fokus på bland annat AI. Medan doktorander och lärare i FoU-teamet var på Bokmässan hann Ulrika Bergmark också delta i en konferens om aktionsforskning vid Göteborgs universitet. Vid Bokmässan fick Linda Wikström ta emot Svenska Akademiens svensklärarpris för sitt arbete med svenska som andraspråk.
Skolforskningsinstitutet presenterar arbetet med forskningsöversikter, Bokmässan i Göteborg
Linda Wikström tar emot pris från Svenska Akademien för sina insatser i svenska som andraspråk