Christina Wiklund är en av drygt tjugo lärare som vidareutbildar sig inom området forskning och utveckling i skolan samtidigt som de undervisar. Utbildningen, som bedrivs på avancerad (magister-) nivå, kan sökas av förskollärare, fritidspedagoger och lärare. Den är del av ett unikt samarbete mellan Piteå kommun och Umeå universitet.
Magisterutbildningen drivs på kvartsfart och riktar sig till erfarna lärare med minst fyra års yrkesverksamhet med särskilt intresse för utvecklingsarbete på vetenskapligt grund. Christina Wiklund, grundskolelärare 7-9, Pitholmsskolan, är en av de 18 lärare som påbörjade utbildningen höstterminen 2016. Hon har nu läst in det första året på två år.
– Jag har alltid varit intresserad av skolutveckling och att undervisning ska vila på vetenskaplig grund, säger Christina som tidigare forskat på sin egen praktik. Då handlade det om medieanvändning i skolan ur ett pedagogiskt perspektiv i samarbete med CMiT som leddes av Kristina Hansson i samverkan med lärarutbildningen vid LTU genom Mats Danell.
Utbildningsförvaltningen satsar på forskning
Idag arbetar Kristina Hansson som vetenskaplig ledare vid Utbildningsförvaltningen och har varit med att starta magisterutbildningen för lärare och Piteås utbildningsvetenskapliga råd (PUR). Hon har också banat väg för två stora forskningsprojekt – ett i samarbete med Umeå universitet och ett i samarbete med Luleå tekniska universitet.
– Kristina är en eldsjäl som brinner för forskningsfrågorna som utgår från lärares praktik. Och för mig har det alltid varit viktigt att hitta bekräftelse på att jag arbetar rätt eller undersöka om jag kan bedriva undervisningen på ett bättre sätt. Det är därför jag valde att hoppa på magisterutbildningen, säger Christina Wiklund.
Utbildningen är förlagd under 5-6 heldagar per termin under lektionsfria dagar, exempelvis på höstlovet.
– Vi är indelade i mindre forskningscirklar som träffas mellan utbildningsdagarna och diskuterar våra pågående inlämningsuppgifter och frågor. Vi kommer alla från olika skolor och har olika åldrar på våra elever men vi möts i intresset av skolutveckling och lär av varandra, säger Christina.
Från återkoppling till motivation
Christina började undersöka återkoppling i sin första 5 poängsstudie som fick titeln Återkoppling och dess betydelse för kunskapsutveckling utifrån ett elevperspektiv. Hennes slutsats ur den studien var att elever väldigt gärna vill ha muntlig återkoppling och att den ska kännas personlig och presenteras på ett positivt sätt.
– I läraryrket är tiden alltid en kamp så jag har börjat fundera på hur elever kan ge återkoppling till varandra som ett komplement till lärarfeedback, säger Christina.
– Sedan har jag funderat på vad som är viktigast att arbeta med för oss lärare, vilken är den mest akuta frågan? Här landade jag i motivation. Det är inte alltid i förmågan det brister hos eleverna, det är i motivationen. Där är jag nu och det kommer jag mest troligt arbeta vidare med i den kommande magisteruppsatsen.
Magisterutbildningen öppnar nya världar
Magisterutbildningen erbjuder möjlighet till ökad kunskap som direkt kan omsättas i praktiken i klassrummet.
– Under utbildningstiden har jag blivit bättre på att söka och hitta ny forskning. Ökat kunskapen om hur ett vetenskapligt arbetssätt kan användas i klassrummet och hittat fler verktyg för att utvärdera undervisningen på ett kvalitativt sätt, säger Christina.
– Jag har utvecklats mycket som lärare och jag kan varmt rekommendera andra att söka till magisterutbildningen. Jag vet vad som krävs för att undervisningen ska vila på vetenskaplig grund, jag är inte där, men en liten bit på väg!
Text: Helene Markström
Forskning och utveckling i skolan
Om Magisterutbildningen
Magisterkurser med inriktning mot Forskning och utveckling i skolan, 60 hp Umeå universitet