Idag examinerades fyra lärare som genomfört det första året i en fyraårig magisterutbildning som Piteå kommun driver i samverkan med Umeå universitet. Utbildningsförvaltningen tackade magisterstudenterna för den insats de gör för forskningen i skolan genom Kristina Hansson, vetenskaplig ledare, som delade ut varsin ros och bjöd på tårta.
Magisterutbildningen Forskning och utveckling i skolan 60 hp, syftar till att ge lärare kunskap om forskningens roll i skolan samt att lärare själva ska utveckla egna problemställningar och genomföra studier inom undervisning och lärande.
Praktiknära studier av nöjda studenter
Lärarna examinerades i delkursen Forskning och utvecklingsarbete i skolan 2, 7,5 hp, där de drivit varsin praktiknära studie. Malin Tuveborg Svartling, gymnasielärare Strömbackaskolan, har undersökt hur avgångselever på gymnasiet använder feedback, hur de tar emot den och vad de gör av den. Anna Kassfeldt, gymnasielärare Grans Naturbruksgymnasium, har studerat hur yrkeslärare arbetar med språket i sin undervisning, Siv Danvind, specialpedagog, Bräntbergsskolan, Umeå kommun, har studerat hur lärare tagit emot ett stödmaterial som ska underlätta i arbetet med tidiga insatser för elever som behöver extra stöd och Ann Ström, gymnasielärare Strömbackaskolan, har undersökt hur den sociala kontexten påverkar elevernas motivation till läsning. De trivs alla med magisterutbildningen så här långt.
– Vi är jättenöjda och vi har fantastiska handledare!
De läser på kvartsfart samtidigt som de undervisar med vissa justeringar i sina tjänster för att studierna ska vara möjliga att genomföra.
– Jag hade varit sugen länge på att göra en djupdykning och nu var det läge att göra det, svarar Malin Tuveborg Svartling på frågan om varför hon intresserat sig för forskning inom skolan.
Unik magisterutbildning
Magisterutbildningen bedrivs på avancerad nivå och vänder sig till förskollärare, fritidspedagoger och lärare som uppfyller de formella ansökningskraven (lärarutbildning på minst 180hp, 4 års yrkeserfarenhet som lärare samt har lärarlegitimation). Piteå är utbildningsort, men kursen är nationellt sökbar.
Stina Westerlund leder båda magisterutbildningarna och tycker att det är mycket givande för egen del.
– Det är väldigt unikt att driva en magisterutbildning i samverkan med en kommun på det här sättet Det är väldigt lärorikt och spännande att få ta del av lärarnas erfarenheter direkt, säger hon.
Kristina Hansson, vetenskaplig ledare, Piteå kommun har varit drivande för att utbildningen ska bli av.
– Vi lär av varandra i samverkan och gör vägen medan vi går den. Det känns mycket bra att vi har så fina och drivande lärare som vill utvecklas och arbeta med forskning i skolan.