Nu har det första seminariet i serien för forskning och utveckling hållits i Piteå. Ett trettiotal personer fanns på plats vid Storstrands kursgård den 26 november för att lyssna på temat Lärares dilemman och möjligheter i en skola på vetenskaplig grund. Studien bygger på intervjuer med lärare som deltar i magisterutbildningen Forskning och utveckling i skolan.
Föredragshållare var professor Per-Olof Erixon, Umeå universitet och vetenskaplig ledare Kristina Hansson, Piteå kommun. Efter presentationen hölls samtal och reflektion kring studien.
– Det är värdefullt för mig som forskare att få samlas och diskutera resultaten av studien med olika berörda yrkesgrupper; lärare, rektorer, skolledare och andra forskare. Jag är övertygad om att sådana här tillfällen att mötas bidrar till att utveckla såväl den praktiknära skolforskning som samspelet mellan den vetenskapliga grunden och den beprövade erfarenheten i skolans och lärares arbete med att utveckla undervisningen säger Kristina Hansson, lektor och vetenskaplig ledare, Utbildningsförvaltningen.
Bland åhörarna fanns, förutom pedagoger vid Piteå och Luleås förskolor och skolor, även forskare vid Luleå tekniska universitet och Umeå universitet.
Seminarieserien Undervisning, Lärande och Forskning – är inrättat av Piteå Utbildningsvetenskapliga råd.Seminarierna utgör en arena för samverkan och riktas till aktörer inom såväl skola som lärosäte. Ambitionen är att utforma föreläsningar vilka bygger på verksamhetens behov och nytta.
Seminarier under våren 2020
2020-01-29, kl 15:00 – 16:30
Aktionsforskningsprojekt i förskola och skola.
2020-03-26, kl 15:00 – 16:30
Lärares professionella utbildning och lärande i aktionsforskning.
2020-05-25, kl 15:00 – 16.30
Rektor i en förskola/skola på vetenskaplig grund.
Program och inbjudan presenteras i Forskningskalendern cirka 1 månad i förväg.
Kontaktperson:
Kristina Hansson, vetenskaplig ledare.