Mötesplats, utveckling, lärande och forskning är en seminarieserie som ger Piteås pedagoger och rektorer möjlighet att ta del av praktiknära studier av lärare och forskare i Piteå kommuns FoU-miljö. Seminariet den 15 oktober hade temat ”Rektors arbete med att leda en skola på vetenskaplig grund”
I skollagen finns krav på att utbildningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. För rektor innebär detta ett ansvar för att leda en sådan utveckling av det praktiska arbetet i skolan. Kravet är skarpt formulerat men ger ingen praktisk vägledning hur det ska gå till.
Vid seminariet presenterades två studier av rektors roll med att leda pedagogisk utveckling. Programpunkterna avslutades med gruppvisa reflektioner och diskussioner.
Rektorers ledarskap i skolans vetenskapliga arbete (School leaders´ enactment of policy on research-based education 2017–2019)
Catarina Lundqvist, vetenskaplig ledare, Norrbottens kommuner och Stina Westerlund, lektor, Umeå universitet presenterade sin studie baserad på rektorers samtal/skriftliga reflektioner under den treåriga skolledarutbildningen Att leda en skola på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.
Resultat
Resultatet av studien visar att rektorerna utgår från fyra olika strategier i arbetet att leda och omsätta skollagens skrivningar i praktiskt handling.
Strategierna handlar om att utveckla Strukturer, Kulturer, Kompetenser samt Ledarskapet. I uppdraget finns många utmaningar, vissa frågor är enklare att realisera , andra svårare. Det råder spänningar mellan höga egna ambitioner och andra yttre krav. Brist på tid och resurser upplevs som en påtaglig begräsning men bemöts av rektorer med en vilja att integrera arbetet med vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet i befintligt arbete för att möjliggöra utveckling. Villkor och utmaningar kan variera dels mellan skolformer, dels mellan och inom skolenheter när det gäller möjligheten att iscensätta uppdraget. Ett exempel är hur en kollektiv gruppkultur kontra en mer individuellt orienterad kultur i lärargrupper både kan utgöra tillgångar eller utmaningar i utveckling av verksamheterna.
Resultaten visar också att Piteå kommuns långsiktiga arbete med forskning och utveckling i skolan har bidragit till att inom rektorer som grupp finns en stark konsensus och kollektiv tolkning av uppdraget att leda en skola på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Men samtidigt konstateras i studien med hänvisning till uppdragets komplexitet att samtalen och dialogen om skollagens tolkning och genomförande bäst sker i en ständigt fortgående process och dialog.
Rektors arbete med att leda en skola på vetenskaplig grund genom lärares aktionsforskning (Leading teachers academisation through action research)
Mats Danell, lektor, Umeå universitet och Kristina Hansson, vetenskaplig ledare, Piteå kommun, presenterade sin pågående studie om rektors arbete med att leda förändring via aktionsforskningsprojekt.
Studien bygger på samtal med rektorer vilka under höstterminen 2019 har startat aktionsforskningsprojekt. Totalt rör det sig om fem projekt med 40 deltagande lärare inom förskola, grundskola och gymnasieskola.
Forskarna har en etnografisk och deltagarorienterad ansats i studien, vilket innebär att de använder metoder som gör det möjligt att studera processer och aktiviteter som de själva är involverade i. Samtidigt som forskarna själva deltar i aktionsforskningsprojekten är de också medforskare som observerar och återkopplar till deltagarna sina analyser. I studien söker de svar på följande frågor:
- Vad händer vid ledarens arbete med att leda förändring?
- Vilken position intar rektor för att förstå och leda utveckling?
Resultat
Resultatet av den preliminära analysen visar att rektor kan anta en position ur ett inifrån- eller utifrånperspektiv. Beroende på perspektiv får rektor varierande insikter om dilemman och hanterar ledarskapshandlingarna i undervisningssystemet därefter. Positionerna är inte fixerade, utan rektor är hela tiden i rörelse att för att leda aktionsforskningsprojekten, men även övrigt arbete i organisationen. Följande utgör exempel på dilemman i olika som rektor ställs inför i olika situationer med att leda lärares aktionsforskning:
- Pedagogen och arbetslaget: Dilemman kan vara bristande mottagarkompetens.
- Mellanledaren: Ledande länk mellan rektor och arbetslag. De som agerar som rollen men förbereder sig för att axla rollen.
- Ledaren - mellanledaren är en viktig länk till rektors relation till utvecklingen av undervisningen.
- Yttre påverkansfaktorer.
Vad är MULF-talk?
Seminarieserien är en möjlighet för Piteås pedagoger och rektorer att ta del av praktiknära studier av lärare och forskare i Piteå kommuns FoU-miljö.
En lång serie av föreläsningar presenteras i slutet av oktober. Preliminärt innehåll: Lärares och magistranders studier, aktionsforskningsprojektens summering.