Pedagoger och forskare samlades på Storstrand för boksläpp av boken ”Undervisning i förskolan”. Boken är ett resultat av forskningsprojektet ”Didaktisk utvecklingsdialog i förskolan”. Här har förskollärare och forskare runt om i Sverige samlat erfarenheter kring utmaningarna i undervisningen inom förskolan. Övriga deltagande kommuner och lärosäten deltog via länk.
Bland bokens författare finns förskollärarna Lena Bäckström, Bodil Johansson, Anna Södersten och Lena Öhlund från Piteå kommun samt forskarna Ulrika Bergmark och Susanne Westman från Luleå tekniska universitet. Boken vänder sig till förskollärare och annan personal i förskolan som vill diskutera och utveckla sin kunskap och kompetens när det kommer till undervisning i förskolan.
- Det är fantastiskt att förskollärare i Piteå kommun är delförfattare av en bok om undervisning i förskolan. Det visar på det stora engagemang som finns i mötet med barnen, säger Elisabeth Fjällström, avdelningschef förskola, Piteå kommun.
Boken har skrivits av förskollärare från Helsingborg, Mölndal, Piteå och Gotland tillsammans med forskare från Göteborgs universitet, Högskolan i Halmstad, Luleå tekniska universitet, Stockholms universitet och Uppsala universitet.
- Vilken kraft det finns när förskollärare och forskare samverkar på det här sättet. Vi ser frågor från olika perspektiv som bidrar till utveckling och nya tankesätt och vi forskare får ny inblick i förskolans arbete, säger Ulrika Bergmark, Vetenskaplig ledare och professor i pedagogik, utbildningsförvaltningen Piteå kommun.
I boken definierar tretton förskollärare från fyra olika kommuner undervisningen i förskolan i form av didaktiska dilemman. I varje kapitel beskrivs ett dilemma som sedan bearbetas i en dialog med forskare och andra förskollärare som kommenterar den beskrivna undervisningen ur sina perspektiv. Avslutningsvis reflekterar förskollärarna över dialogen och drar slutsatser som bidrar till ny didaktisk kunskap, sprungen ur och avsedd för förskolan.
Förskollärarna Bodil Johansson, Lena Bäckström och Lena Öhlund berättar att det har varit intressant och hög igenkänning när de tagit del av andras pedagogers dilemman. En av insikterna är att de har många liknande utmaningar, trots kommunernas olika förutsättningar.
- Det är en styrka att dilemmat kommer från oss i personalen och formuleras i verksamheten. Projektet har gett oss många lärtillfällen både vid digitala och fysiska träffar med andra förskollärare och forskare men även när vi i gruppen från Piteå träffats, berättar förskollärarna.